تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

ج) براندازی فرهنگی:

براندازی فرهنگی غایت استحاله فرهنگی می‏باشد، اگر چه این براندازی تدریجی و آرام آرام می‏باشد، اما همواره باید توجه داشت که با تغییر فرهنگ یک ملت، می‏توان حکومت آن را نیز تغییر داد. استحاله فرهنگی می‏تواند دشمن را بدون هیچ دغدغه عمده، به آینده منافع خود امیدوار کند و بر همین اساس دشمنان انقلاب اسلامی این موضوع را به خوبی درک نموده‏اند که هرگونه براندازی در ایران زمانی نتیجه خواهد داد که استحاله فرهنگی، اثرات خود را به صورت کامل برجای گذاشته باشد.
استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران می‏نویسند:
استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه توفیق حاصل می‏کند که استعمار فرهنگی توفیق بدست آورده باشد و بی‏اعتقاد کردن مردم به فرهنگ خودشان و تاریخ خودشان، شرط اصلی این موفقیت است. استعمار دقیقاً تشخیص داده و تجربه کرده است که، فرهنگی که مردم مسلمان به آن تکیه می‏کنند، فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی است. باقی همه حرف است و از چهار دیواری کنفرانس‏ها و جشنواره‏ها و کنگره‏ها و سمینارها بیرون نمی‏رود و به متن توده‏ها نفوذ نمی‏یابد. پس مردم از آن اعتقاد و از آن ایمان و از آن اعتماد و حسن ظن باید تخلیه شوند تا آماده ساخته‏شدن طبق الگوی غربی گردند.(132)
بنابراین تغییر ذائقه فرهنگی و ارزشی، تغییر دیدگاههای سیاسی را به دنبال خواهد داشت. همچنانکه دیوکیو مأمور سیا در دیدار با برخی عناصر ضد انقلاب فراری از کشور می‏گوید:
مهمترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم.(133)