تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

5- مخاطبین محافل به اصطلاح علمی و آکادمیک‏

طراحان استحاله سیاسی انقلاب اسلامی در پوشش نشر افکار علمی و فلسفی به شکل زیرکانه‏ای نظریات امانیستی، لیبرالیستی، سکولاریستی و... را مطرح می‏کنند و در نتیجه، علاوه بر ایجاد مصونیت برای خود توجه محافل علمی و آکادمیک غرب و رسانه‏های تبلیغاتی را جلب کرده و با این حربه می‏توانند جوانان و بخصوص اقشار تحصیل کرده و دانشجو را جذب نمایند.
بنابراین مخاطبین نظریه‏پردازان تفکرات امانیستی و...، اقشار تحصیل کرده و دانشجویان می‏باشند. چرا که به طور طبیعی در آینده این اقشار مدیریت عمومی کشور را در اختیار می‏گیرند و اگر بتوان این گروه از جمعیت کشور را که به عنوان نخبگان از آن یاد می‏شود، با معیارها و ملاکهای سیاسی مورد نظر غرب (لیبرالیسم، سکولاریسم و...) پرورش داد و آنها را از حیث ارزشهای اسلامی و انقلابی تخلیه نمود، آنگاه اینان خود آگاه یا ناخودآگاه انقلاب را آرام آرام در راستای اهداف مورد نظر استکبار یعنی استحاله فرهنگی و سیاسی قرار خواهند داد.
در حقیقت دشمنان انقلاب اسلامی و ارتجاع روشنفکری سعی دارند با این ترفند در لایه‏های بیرونی نظام (دانشگاهها)، ملاکها و معیارهای مورد نظر خود را ترویج نموده سپس با تزریق اقشار تحصیل کرده به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور عملاً به لایه‏های درونی نظام نفوذ کنند و تدریجاً استحاله نظام را محقق سازند.
این راهبرد در حقیقت براساس اندیشه‏های مک‏کوالی از مستشاران انگلیسی در هند طراحی شده است. مک‏کوالی براساس نظریه‏ای که به "تئوری عمقی" شهرت یافت، معتقد بود باید بخش کوچکی از جامعه را در دانشگاهها تحت تربیت غربی قرار داد و آنان را با ملاکها و معیارهای مورد نظر غرب هم جهت نمود و سپس زمینه به قدرت رسیدن آنها را با توجه به تحصیلات عالیه و در پرتو "تبلیغ اولویت تخصص" فراهم کرد.
در نهایت انگلیسی‏ها بر اساس این نظریه و با طرح ریزی و اجرای یک برنامه حدوداً بیست ساله موفق به پرورش نسلی در هندوستان شدند که به دلیل برخورداری از تحصیلات عالی و پذیرفتن معیارها و ملاکهای مورد نظر آنان، مراکز تصمیم‏گیری سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در اختیار گرفته و کشور هند را براساس پیروی از سیاست‏های انگلیس هدایت نمودند.
لذا با الگو پذیری از این نظریه، امروزه شاهد آن هستیم که دانشگاهها صحنه تاخت و تاز جریان‏های ارتجاع روشنفکری و مرعوبین فرهنگ غرب شده است و به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب،حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای خطر اسلامی نبودن دانشگاهها را گوشزد نموده و فرمودند:
دانشگاه بسیار حساس است دشمن خواب‏های زیادی برای آن دیده است.(196)