تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

3-2- نظام سیاسی مبتنی بر دین (نظام ولایی)

در کنار قدرت فرهنگی، از دیگر عواملی که باعث شکل‏گیری، تثبیت و گسترش انقلاب گردید، نظام سیاسی مبتنی بر دین که در رأس آن ولایت فقیه قرار دارد، می‏باشد.
دشمنان اسلام که قبلاً اثرات هدایت مردم توسط علماء دین را در عرصه‏های قیام تنباکو، استقلال عراق، مشروطه مشروعه و... دیده بودند، در انقلاب اسلامی بیشتر از گذشته به این قدرت پی‏بردند. فلسفه امامت و ادامه آن در زمان غیبت امام معصوم (عج) که در ولایت فقیه متجلی می‏شود، از عوامل تعیین کننده در شکل‏گیری، تثبیت و گسترش انقلاب اسلامی می‏باشد، مردم براساس اعتقاد به امامت و تداوم آن در شکل نظام ولایی، رهبری فقیه جامع‏الشرایط را بیش از یک رهبر صرفاً انقلابی، پذیرا هستند.
قدرت و نفوذ معنوی ولایت به معنی حکومت بر دلهاست، اطاعت در کلیه شئون زندگی بر این اساس است که فتوای او همان حکم خداست و پیروی از ولی فقیه، اطاعت از فرمان امام معصوم و در نهایت اطاعت از رسول خداست که قرآن صریحاً می‏فرماید:
من یطع الرسول فقد اطاع الله(11)
(هرکس که پیامبر (ص) را اطاعت کند، بی‏تردید خدا را اطاعت کرده‏است)
بی‏شک صداقت، صراحت، شجاعت، سازش ناپذیری، از جان گذشتگی، صلابت و قاطعیت، عشق به اسلام، مقام عرفانی، وارستگی، شخصیت والای علمی و فقاهتی و سادگی معنی‏دار زندگی امام خمینی (قدس سره) به وی نقش برتر از یک رهبر انقلاب را بخشید.(12)
استاد شهید مرتضی مطهری می‏فرمایند:
ندای امام از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت برخاست، مردمی که در طول چهارده قرن حماسه محمد (ص)، علی (ع)، زهرا (س)، حسن (ع)، حسین (ع)، زینب (س)، سلمان، ابوذر و ... و صدها هزار شخصیت اسلامی دیگر را شنیده بودند و این حماسه‏ها با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از حلقوم این مرد شنیدند، علی (ع) و حسین (ع) را در چهره او مشاهده کردند، او را آینه تمام نمای فرهنگ و هویت اسلامی خود که تحقیر شده بود، دیدند. مردم در امام ذوب شدند و امام در برابر این لبیک بزرگ تاریخی چه کرد؟ او به این ملت گمنام شخصیت داد.(13)
لذا دشمنان انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که در کنار قدرت فرهنگی، قدرت امامت و ولایت هم از موانع اصلی تحقق اهداف آنها می‏باشد.