تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

مقدمه‏

ریشه‏های دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی
کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران در منطقه‏ای واقع شده‏است که از لحاظ جغرافیائی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت فوق العاده‏ای می‏باشد.
لذا با شناخت واقع‏بینانه از ویژگی‏های این منطقه و شکل‏گیری انقلاب اسلامی که منجر به تهدید جدی منافع قدرت‏های استکباری گردید، دلایل و ریشه‏های دشمنی آنان را به خوبی متوجه خواهیم شد.
اهمیت جغرافیائی
ایران در منطقه جنوب غرب آسیا موسوم به خاورمیانه قرار گرفته است و از نظر جغرافیائی دارای اهمیت فراوانی می‏باشد از جمله:
الف) وجود دو نقطه از نقاط استراتژیک جهان (تنگه هرمز - تنب کوچک و بزرگ) در قلمرو جمهوری اسلامی ایران‏
ب) دارا بودن بیشترین ساحل خلیج فارس (1295 کیلومتر) که یکی از شاهرگهای حیاتی جهان محسوب می‏گردد.
ج) دسترسی داشتن به آبهای آزاد جهان.
د) قرار گرفتن در مجاورت کشورهای آسیای میانه و دریای خزر.
ه) ایفای نقش مهم در ارتباطات سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا.
اهمیت اقتصادی
این منطقه با جمعیتی بیش از یکصد میلیون نفر علی‏رغم ثروت‏های فراوان خدادادی به دلیل عدم برخورداری از فن‏آوری به یکی از مهمترین بازارهای مصرفی کشورهای صنعتی تبدیل شده است.
صرف‏نظر از این موضوع، انرژی نفت و گاز ذخیره شده در این منطقه، اهمیت منطقه خلیج فارس را دو چندان کرده است.
شایان ذکر است این منطقه حدوداً 63% از ذخایر نفت و 5/28% از ذخایر گاز شناخته شده جهان را در خود جای داده است. همچنین 4/1 از تولیدات نفت جهان نیز از این منطقه صادر می‏گردد.
در بیان اهمیت انرژی نفت که امروزه منحصر به فردترین انرژی در دنیا نام گرفته است، باید گفت که سه عامل مهم نور، حرارت و حرکت از این منبع انرژی نشأت می‏گیرد.
از سوی دیگر روزانه 13 تا 20 میلیون بشکه نفت از این منطقه صادر می‏گردد که در این میان 75% از نیاز نفتی اروپا، 65% از نیاز نفتی ژاپن و 13% از واردات نفتی آمریکا که خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان می‏باشد را به خود اختصاص داده است.
اهمیت سیاسی
نقش و تأثیر گذاری این منطقه در معادلات سیاسی جهان که متأثر از عوامل اقتصادی، جغرافیائی و فرهنگی می‏باشد، انکار ناپذیر است.
توجه قدرتهای بزرگ جهان و تنشهای چندین دهه گذشته در این منطقه، اهمیت آن را در معادلات بین المللی اثبات می‏نماید. به عبارت دیگر چشم داشت استکبار جهانی به منابع سرشار این منطقه جایگاه آن را رفیع نموده است.
اهمیت فرهنگی
این منطقه شاهد تولد ادیان بزرگی از جمله زرتشت، یهود، مسیح و اسلام بوده است. وجود دین مشترک اسلام که حدوداً 93% از جمعیت خاورمیانه را در بر می‏گیرد، پیروزی انقلاب اسلامی و در پی آن برپایی نظام سیاسی مبتنی بر دین و گسترش اسلام‏خواهی از مهمترین ویژگیهای این منطقه می‏باشد که منافع ابرقدرتها را به شکل خطرناکی مورد تهدید قرار داده است.
بنابراین با توجه به ویژگیهای ذکر شده و نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‏القرای جهان اسلام، طبیعی است که ابرقدرتها نمی‏توانند از منافع حیاتی خود چشم‏پوشی کنند، از سوی دیگر نمی‏خواهند قدرتی به نام اسلام در این نقطه از جهان شکل بگیرد؛ پس بدیهی است که با این موج خروشان مقابله کنند.
در این مجموعه سعی شده است به بحث و بررسی در خصوص راهبردها و راهکارهای دشمنان، در مقابله و مواجهه با انقلاب اسلامی و بیان علل آن بپردازیم.
و صلی الله علیه و آله‏