تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

3-6- بنیاد پر

بنیاد پر در سال 1364 در آمریکا تشکیل شد و عناصر اصلی آن افرادی همچون علی سجادی و محمود گودرزی می‏باشند.
این بنیاد با برپایی کنفرانس‏ها، انتشار نشریات، کتب و دعوت از روشنفکران وابسته، به عنوان یکی از کانون‏های هدایت کننده جریان استحاله می‏باشد که با پوشش مسائل علمی و آکادمیک اقدامات خود را سامان می‏دهد.
بنابراین در استحاله سیاسی، ارتجاع روشنفکری به صورت یک حلقه اتصال و مجری سناریو عمل می‏نماید. این جماعت با توجه به ماهیت فکری‏شان که نشأت گرفته و یا التقاط یافته با امانیسم و مظاهر آن مانند لیبرالیسم، پلورالیسم، ناسیونالیسم و... می‏باشد با ژستی عالمانه و در پوشش به اصطلاح محقق، اندیشمند و... قصد دارند با نظام سیاسی مبتنی بر دین مقابله نمایند.
شیرین عبادی (رئیس دادگاه شهرستان تهران در اواخر رژیم فاسد پهلوی) به دعوت بنیاد پژوهش‏های زنان ایران در خردادماه 1375 به آمریکا دعوت شد و در سمینار این بنیاد سخنرانی نمود وی در صحبت‏های خود چنین می‏گوید:
مواد قانون اساسی جمهوری اسلام ایران کلیه حقوق بشر را از زنان سلب نمود. و اصولاً هر آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی مدون شده تماماً نقض حقوق بشر است. من به عنوان یک زن و یک حقوقدان، هروقت قانون اساسی را می‏خوانم گریه می‏کنم.(173)
نشریه دنیای سخن در مطلبی با عنوان گفتگو با سیمین بهبهانی می‏نویسد:
دعوتی بود به تگزاس برای شرکت در کنفرانس سالانه، انجمن پژوهش‏های خاور میانه وابسته به دانشگاه هاروارد، به پیشنهاد و معرفی بنیاد پر.(174)
وی در این سفر با مهدی خان بابا تهرانی (از عناصر شورای ملی مقاومت منافقین)، داریوش آشوری و شایگان (از عناصر بدنام رژیم فاسد پهلوی)، ایرج گرگین، یار شاطر، باقر پرهام و... دیدار داشته است به دعوت خانه فرهنگ خلقها به برلن رفتم...(175)
دولت‏آبادی در این سفر در جلسات فراماسونرهای ایرانی (احسان یار شاطر، فرزانه میلانی و اسماعیل خویی) شرکت می‏نماید.
نشریه دنیای سخن از جمله نشریاتی است که همواره سعی دارد ارتباط فیمابین ارتجاع روشنفکری داخل و خارج را برقرار نماید.
این مجله در خبر دیگری می‏نویسد:
هشتمین کنفرانس سالانه پژوهش و تحلیل ایران با عنوان روند روشنفکری در قرن 20 ایران در دانشگاه برکلی کالیفرنیا برگزار شد، در این کنفرانس، احمد شاملو، هما ناطق، محمود عنایت، نادر نادرپور [از مدافعان سلمان رشدی مرتد]، و.. شرکت داشتند.(176)
همچنین از افراد دیگری که از سوی محافل به اصطلاح علمی و آکادمیک به خارج از کشور دعوت شده‏اند می‏توان به سروش، حبیب‏الله پیمان، عناصری از گروهک نهضت به اصطلاح آزادی و... اشاره نمود.