تربیت
Tarbiat.Org

انقلاب اسلامی، برون‌رفت از عالَم غربی
اصغر طاهرزاده

نقش تاریخ‌سازی فاطمه‌ی زهرا(س)

در زمانی كه وجود مقدس پیامبر(ص)رحلت فرمودند، یك‌مرتبه جامعه‌ی اسلامی با شرایطی رو‌به‌رو شد كه انتظار آن را نداشت عده‌ای با تشکیل سقیفه خلیفه تعیین کنند.(74) تصور عمومی آن بود که رسول خدا(ص)تکلیف جامعه را در غدیر معلوم کرده‌اند و کار به روال عادی خود جلو می‌رود. اكثر مردم به خصوص انصار که افراد مبارز و متدینی بودند و در کنار رسول خدا(ص)با کفار جنگیدند و زندگی کردند، در آن شرایط این‌قدر هوشیار نبودند كه بتوانند جهتی را كه سقیفه با آن برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به ‌وجود آورد عوض كنند. یك‌مرتبه ملاحظه می‌فرمائید حضرت فاطمه زهرا(س)یک تنه می‌آیند و روبه‌روی جریانی که برنامه ریخته است بعد از پیامبر حاکمیت جامعه‌ی اسلامی را به‌دست گیرد، می‌ایستند و عملاً با اقدامی که ایشان انجام دادند جهان اسلام از خطر بزرگی رهایی یافت که زمان بررسی آن به فرصت ئیگری نیاز دارد.(75) خواستم به عنوان نمونه شاهدی در راستای تاریخ‌سازی آورده باشم و در همین رابطه است که حضرت امام عسكری(ع) می‌فرمایند: «نَحْنُ حُجَجُ‌اللهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَیْنا»؛(76) ما(امامان) حجّت‌های خدا بر مردم هستیم - تا راه را از بیراهه نشان دهیم- و جَدّه‌ی ما فاطمه، حجّت خدا بر ما است.
وقتی موضوع تاریخ‌سازی حضرت زهرا(س)را درست بررسی بفرمائید روشن می‌شود اگر حضرت فاطمه زهرا(س)آن بن‌بستی را که در صدر اسلام درست شد با موضع‌گیری خود در مقابل خلیفه‌ی اول، نشکسته بودند، نه امام باقر(ع) امکان بنیانگذاری مکتب خود را پیدا می‌کردند نه امام صادق(ع) می‌توانستند کار را ادامه دهند و نه امام زمان(عج) نقش خود را در آینده‌ی تاریخ می‌توانند به‌خوبی اداء کنند. به همین جهت حضرت مهدی(عج) در ابتدای قیام خود می‌فرمایند: «وَ فِی اِبْنَةِ رَسُولِ‌اللهِ لی اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(77) اسوه و راهنمای من در این نهضت، دختر رسول‌خدا است. و این سخن نشان می‌دهد نظام‌نامه‌ی حكومت جهانی مهدی(عج) مبتنی بر سیره‌ی فاطمه(س)است.
حضرت فاطمه زهرا(س)جبهه‌ای را باز گشودند كه در دل آن جبهه جریان امامت توانست شكل بگیرد و امروز شما در راستای ادامه‌ی آن خط‌شكنی، شیعه را می‌یابید که در حال تغییردادن معادلات جهان استکبار است. به همین جهت است که ائمه(ع) جایگاه خاصی برای حضرت زهرا(س)قائل‌اند، زیرا در بستری که حضرت زهرا(س)ایجاد کردند بقیه‌ی ائمه(ع) توانستند کار‌های مهم خود را انجام دهند.