تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد2
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 197 - 199

آیه و ترجمه

الْحَجُّ أَشهُرٌ مَّعْلُومَتٌ فَمَن فَرَض فِیهِنَّ الحَْجَّ فَلا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدَالَ فی الْحَجّ وَ مَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی وَ اتَّقُونِ یَأُولی الاَلْبَبِ(97)

لَیْس عَلَیْکمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضلاً مِّن رَّبِّکمْ فَإِذَا أَفَضتُم مِّنْ عَرَفَتٍ فَاذْکرُوا اللَّهَ عِندَ الْمَشعَرِ الْحَرَامِ وَ اذْکرُوهُ کَمَا هَدَامْ وَ إِن کنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضالِّینَ(198)

ثُمَّ أَفِیضوا مِنْ حَیْث أَفَاض النَّاس وَ استَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(199)

ترجمه :

197 - حج، در ماههای معینی است ! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج ،) حج را بر خود فرض کرده اند، (باید بدانند که ) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست ! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است ! و از من به پرهیزید ای خردمندان !

198 - گناهی بر شما نیست که از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادی در ایام حج ) طلب کنید (که یکی از منافع حج، پیریزی یک اقتصاد صحیح است ). و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را نزد مشعر الحرام یاد کنید! او را یاد کنید همان طور که شما را هدایت نمود و قطعا شما پیش از این، از گمراهان بودید.

199 - سپس از همان جا که مردم کوچ می کنند، (به سوی سرزمین منی ) کوچ کنید! و از خداوند، آمرزش ‍ بطلبید، که خدا آمرزنده مهربان است !

@@تفسیر نمونه جلد 2 صفحه 53@@@

تفسیر: