تربیت
Tarbiat.Org

حکومت جهانی مهدی(عج)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

- 2 پاسدارى آئین خدا

«على» آن ابر مرد تاریخ بشر در یكى از سخنان كوتاه خود كه در آن اشاره به لزوم وجود رهبران الهى در هر عصر و زمان مى كند مى گوید:
«اللّهمَّ بلى لا تخلو الارض من قائم للّه بحجّة امّا ظاهراً مشهوراً و امّا خائفاً مغموراً لئلاّ تبطل حجج اللّه و بیّناته(49); آرى هیچ گاه صفحه روى زمین، از قیام كننده با حجّت و دلیل خالى نمى ماند; خواه ظاهر و آشكار باشد، یا مخفى و پنهان، تا دلائل و اسناد روشن الهى ضایع نگردد، و به فراموشى نگراید (و مسخ و تحریف نشود).»
اكنون به توضیح این سخن توجّه كنید:
با گذشت زمان و آمیختن سلیقه ها و افكار شخصى به مسائل مذهبى و گرایشهاى مختلف به سوى برنامه هاى ظاهر فریب مكتبهاى انحرافى، و دراز شدن دست مفسده جویان به سوى مفاهیم آسمانى، اصالت پاره اى از این قوانین از دست مى رود و دستخوش تغییرات زیانبخشى مى گردد.
این آب زلال كه از آسمان وحى نازل شده با عبور از مغزهاى این و آن تدریجاً تیره و تار گشته، صفاى نخستین خود را از دست مى دهد.
این نور پرفروغ با عبور از شیشه هاى ظلمانى افكار تاریك، كمرنگ و كمرنگ تر مى گردد.
خلاصه، با آرایشها و پیرایشهاى كوته بینانه افراد و افزودن شاخ و برگهاى تازه به آن، چنان مى شود كه گاهى بازشناسى مسائل اصلى دچار اشكال مى گردد!
و به گفته آن شاعر ـ كه البتّه همان گونه كه روش و سنّت شاعران است در شكل مبالغه آمیزى مطرح شد ـ خطاب به پیامبر كرده مى گوید:
شرع تو را در پى آرایشند *** دین تو را از پى پیرایشند
بس كه فزودند بر آن برگ و بر *** گر تو ببینى نشناسى دگر
* * *
با این حال، آیا ضرورى نیست كه در میان جمع مسلمانان كسى باشد كه مفاهیم فناناپذیر تعالیم اسلامى را در شكل اصلى اش حفظ و براى آیندگان نگهدارى كند؟
آیا مجدّداً وحى آسمانى بر كسى نازل مى شود؟ مسلّماً نه! باب وحى با مسأله خاتمیّت براى همیشه بسته شد.
پس چگونه باید آئین اصیل حفظ گردد، و جلو تحریفات و تغییرات و خرافات گرفته شود و این آئین براى نسلهاى آینده محفوظ بماند. آیا جز این است كه باید این رشته بوسیله یك پیشواى معصوم ادامه یابد، خواه آشكار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناس (لئلاّ تبطل حجج اللّه و بیّناته).
مى دانیم در هر مؤسّسه مهمّى «صندوق آسیب ناپذیرى» وجود دارد كه اسناد مهمّ آن مؤسّسه را در آن نگهدارى مى كنند، تا از دستبرد دزدان محفوظ بماند; بعلاوه، هرگاه مثلا آتش سوزى در آنجا روى دهد از خطر حریق مصون باشد كه اعتبار و حیثیّت آن مؤسّسه پیوند نزدیكى با حفظ آن اسناد و مدارك دارد.
سینه امام و روح بلندش صندوق آسیب ناپذیر حفظ اسناد آئین الهى است كه همه اصالتهاى نخستین و ویژگیهاى آسمانى این تعلیمات را در خود نگاهدارى مى كند «تا دلائل الهى و نشانه هاى روشن پروردگار باطل نگردد و به خاموشى نگراید».
و این دیگر از آثار وجود او ـ گذشته از آثار دگر ـ است.