تربیت
Tarbiat.Org

حکومت جهانی مهدی(عج)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

و امّا از نظر منابع حدیث

در منابع حدیث تعبیرات جالبى دیده مى شود كه بطور ضمنى پاسخ رسا و روشنى براى سؤالات فوق در بر دارد; از جمله:
1ـ از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده:
«انّ قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربّها واستغنى العباد من ضوء الشّمس(50); هنگامى كه قائم ما قیام كند، زمین به نور پروردگارش روشن مى شود و بندگان خدا از نور آفتاب بى نیاز مى شوند!»
از این تعبیر چنین بر مى آید كه مسأله نور و انرژى آنچنان حل مى شود كه در روز و شب از پر قدرت ترین نورها كه مى تواند جانشین نور آفتاب گردد، بهره گیرى مى كنند.
آیا باز باید به این موضوع شكل اعجاز دهیم در حالى كه برنامه زندگى روزمرّه ـ آنهم بطور مستمر ـ باید بر سنن طبیعى دور بزند، نه بر اعجاز; كه اعجاز یك امر استثنائى و براى موارد ضرورى و فوق العاده است آنهم در مسیر اثبات حقّانیّت دعوت نبوّت یا امامت.
و به هر حال، در عصر هیچ پیامبرى زندگى عادى مردم بر اساس اعجاز جریان نداشته است; بنابراین، تكامل علوم و صنایع به حدّى خواهد رسید كه مردم با رهبرى آن رهبر بزرگ قادر به كشف منبع نور و انرژى فوق العاده اى كه حتّى مى تواند جانشین نور خورشید گردد، مى شوند.
و آیا در چنین اوضاع و شرایطى سلاح مردم براى تأمین صلح و آزادى و عدالت مى تواند از نوع سلاحهاى قرون پشین باشد و اصولا تناسبى در میان این دو وجود دارد؟
* * *
2ـ در حدیث دیگرى از ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل شده:
«انّه اذا تناهت الامور الى صاحب هذا الامر رفع اللّه تبارك و تعالى لَه كلَّ منخفض من الأرض، و خفّض له كلَّ مرتفع حتّى تكون الدّنیا عنده بمنزلة راحته، فایّكم لو كانت فى راحته شعرة لم یبصرها(51); هنگامى كه كارها به صاحب اصلى ولایت (مهدى(علیه السلام)) برسد خداوند هر نقطه فرو رفته اى از زمین را براى او مرتفع، و هر نقطه مرتفعى را پایین مى برد آنچنان كه تمام دنیا نزداو بمنزله كف دستش خواهد بود! كدامیك از شما اگر در كف دستش موئى باشد آن را نمى بیند!»
امروز با نصب وسائل فرستنده بر فراز كوهها، كمك به انتقال تصویرها به نقاط مختلفى از جهان مى كنند و حتّى از ماهواره ها نیز استفاده كرده مناطق وسیعترى را زیر پوشش انتقال تصویر قرار مى دهند; تا همه كسانى كه دستگاههاى گیرنده در اختیار دارند بتوانند از آن استفاده كنند.
ولى عكس این موضوع لااقل در حال حاضر عملى نیست; یعنى، تصویرها را از یك نقطه به نقاط مختلف جهان مى توان منتقل ساخت ولى از همه نقاط نمى توان به یك نقطه انتقال داد مگر این كه در هر شهر بلكه در هر خانه، و در هر بیابان و كوه و صحرا و در هر گوشه اى از دنیا دستگاههاى مجهّز فرستنده نصب گردد، تا بتوان از همه جهان آگاه شد و چنین چیزى با وسائل كنونى غیر ممكن است.
امّا از حدیث فوق چنین برمى آید كه در عصر قیام مهدى(علیه السلام) یك سیستم نیرومند و مجهّز براى انتقال تصویرها به وجود مى آید كه شاید تصوّر آنهم امروز براى ما مشكل باشد، آنچنان كه تمام جهان بمنزله كف دست خواهد بود; نه موانع مرتفع، و نه گودى زمینها; مانع از رؤیت موجودات روى زمین نخواهد شد!
بدیهى است بدون یك چنین سلطه اطّلاعاتى بر تمام كره زمین، حكومت واحد جهانى و صلح و امنیّت و عدالت، به گونه همه جانبه، و سریع و جدّى، امكان پذیر نخواهد بود; و خداوند این وسیله را در اختیار او و تشكیلات حكومتش قرار مى دهد.
باز تكرار و تأكید مى كنم كه این گونه امور كه با زندگى روزمرّه مردم سر و كار دارد بسیار بعید است كه بر پایه اعجاز صورت گیرد بلكه باید از طرق اسباب عادى و طبعاً بر اساس پیشرفت علم و صنعت باشد.
این نیز روشن است كه این واحد اطّلاعاتى پیشرفته، نمى تواند در یك جامعه ظاهراً عقب افتاده بود باشد بلكه به موازات آن باید سایر بخشهاى زندگى نیز به همان نسبت پیشرفته باشد، در همه زمینه ها و در همه شؤون، و حتّى نوع سلاحها.
* * *
3ـ از امام باقر(علیه السلام) نقل شده كه فرمود:
ذخر لصاحبكم الصّعب!
قلت: و ما الصّعب؟
قال: ما كان من سحاب فیه رعد و صاعقة او برق، فصاحبكم یركبه، أَما انّه سیر كب السّحاب و یرقى فى الأَسباب; اسباب السّماوات السّبع والارضین!(52)
براى صاحب و دوست شما (مهدى(علیه السلام)) آن وسیله سركش ذخیره شده است.
راوى این حدیث مى گوید: گفتم منظور از وسیله سركش چیست؟
امام(علیه السلام) فرمود:
ابرى است كه در آن غرش رعد و شدّت صاعقه یا برق است; او بر این وسیله سوار مى شود; آگاه باشید او بزودى بر ابرها سوار مى گردد و صعود به آسمانها و زمینهاى هفتگانه مى كند.
مسلماً منظور از ابر، این ابر معمولى نیست; زیرا ابرهاى معمولى وسیله اى نیستند كه بتوان با آنها سفر فضایى كرد; آنها در جوّ نزدیك زمین در حركتند و با زمین فاصله ناچیزى دارند و نمى توانند از آن بالاتر بروند; بلكه اشاره به وسیله فوق العاده سریع السّیرى است كه در آسمان به صورت توده اى فشرده از ابر به نظر مى رسد، غرّشى همانند رعد، و قدرت و شدّتى همچون صاعقه و برق دارد; و به هنگام حركت، دل آسمان را با نیروى فوق العاده خود مى شكافد; و همچنان به پیش مى رود، و مى تواند به هر نقطه اى از آسمان حركت كند.
و به این ترتیب، یك وسیله مافوق مدرن است كه شبیه آن را در وسایل كنونى نداریم; تنها در میان بشقابهاى پرنده و وسایل سریع و سرسام آور فضایى كه امروز داستانهایى از آنها بر سر زبانهاست و نمى دانیم تا چه حد جنبه واقعى و علمى دارد، شاید شباهت داشته باشد; ولى به هر صورت بشقاب پرنده هم نیست.
به هر حال، از حدیث بالا بطور اجمال مى توان دریافت كه موضوع عقب گرد صنعتى در كار نیست، بلكه بعكس سخن از پیشرفت خارق العاده اى در میان است كه به موازات آن باید تكامل در همه زمینه ها صورت گیرد.
* * *
4ـ حدیث عجیب دیگرى كه از جابر از امام باقر(علیه السلام) نقل شده چنین مى گوید:
«انّما سمّى المهدى لانّه یهدى الى امر خفى; حتّى انه یبعث الى رجل لا یعلم النّاس له ذنب فیقتله حتّى ان احدهم یتكلّم فى بیته فیخاف ان یشهد علیه الجدار(53); به این جهت او مهدى نامیده شده است كه به امور مخفى و پنهان هدایت مى گردد; تا آنجا كه گاه به سراغ كسى مى فرستد كه مردم او را بى گناه مى دانندو او را به قتل مى رساند (زیرا از گناه نهایى او همانند قتل نفس كه موجب قصاص مى شود آگاه است!) و تا آنجا كه بعضى از مردم هنگامى كه درون خانه خود سخن مى گویند مى ترسند دیوار بر ضدّ آنها شهادت دهد (و از خلافكاریها و توطئه آنان، حكومت مهدى را با خبر سازد!»
این حدیث نیز گواه بر آن است كه در دروان حكومت او در حالى كه نیكان و پاكان در نهایت آزادى به سر مى برند، خلافكاران چنان تحت كنترل هستند كه ممكن است با وسائل پیشرفته اى امواج صوتى آنها از دیوار خانه هایشان باز گرفته شود و به هنگام لزوم مى توان فهمید كه آنها در درون خانه چه گفته اند!
این سخن شاید در یكصد سال پیش جز به عنوان یك معجزه قابل تصوّر نبود، اما امروز كه مى بینیم در بسیارى از كشورها چگونگى حركت اتومبیلها را در جادّه ها با دستگاه رادار از راه دور و بدون حضور پلیس كنترل مى كنند; و یا مى شنویم دانشمندان توانسته اند از امواجى كه بر بدنه كوزه هایى كه در پاره اى از موزه هاى مصر وجود دارد صداى كوزه گران دو هزار سال پیش را زنده كنند، و یا مى شنویم كه دستگاه هائى وجود دارد كه از طریق امواج حرارتى (امواج مادون قرمز) كه از یك دزد یا یك قاتل در محلّى باقیمانده و خودش تازه از آنجا گریخته عكسبردارى كنند و او را از روى آن بشناسند; زیاد شگفت آور نیست.
از مجموع آنچه در بالا آوردیم پاسخ سؤالات گذشته روشن مى گردد كه در عصر انقلاب جهانى مهدى(علیه السلام) نه فقط مسئله عقب گرد صنعتى وجود ندارد بلكه صنایع و تكنولوژى بطرز بى سابقه اى گسترش مى یابد ولى تنها در مسیر منافع انسانها و تحقّق بخشیدن به آرمان حق طلبان و آزادیخواهان و تشنگان حقّ و عدالت.
* * *