تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تکریم ظاهری و واقعی قرآن کریم

در مورد احترام به قرآن، بیشتر آنچه که در جوامع اسلامی وجود دارد، می‏توان احترام ظاهری قرآن نامید. در حالی که قرآن کریم هرگز تنها برای این که با آداب و رسوم و احترام خاصی با آن مواجه شویم، نازل نگردیده است. قرآن فقط برای حفظ کردن و تلاوت نمودن با لحن و صوتی زیبا نیست. قرآن کتاب زندگی و پیام‏های الهی است که همگان موظفند در زندگی دنیوی خود آنها را به کار بندند، تا در دنیا و آخرت رستگار شوند، خصوصاً دست اندرکاران حکومت در جوامع اسلامی موظفند سیاست‏های کلی نظام را بر اساس رهنمودهای این کتاب الهی تنظیم و به اجرا در آورند، تا زمینه رشد و تعالی فرهنگ قرآن برای افراد جامعه بهتر مهیا گردد و در نتیجه هدف نزول قرآن، که همان تکامل و سعادت انسان در سایه بسط قسط و عدل در روی زمین است، تحقق یابد. متاسفانه بر خلاف این انتظار، آنچه امروزه به عنوان تکریم و تعظیم قرآن کریم شاهد آن هستیم از حد پرداختن به ظواهر روبنایی در نمی‏گذرد و لزوم محوریت قرآن در زندگی سیاسی اجتماعی مسلمانان مورد غفلت قرار گرفته است. امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی موسساتی از دوره آمادگی و دبستان تا سطح دانشگاه به امر تعلیم و تعلم قرآن کریم می‏پردازند و در جهت فراگیری روخوانی و حفظ قرائت قرآن به روش‏های مختلف همت می‏گمارند و هر ساله شاهد مسابقات جهانی حفظ و قرائت قرآن کریم هستیم. علوم مختلف قرآن از قبیل تجوید و ترتیل و غیره جایگاه ویژه‏ای در میان علاقه‏مندان به قرآن دارد. علاوه بر این امور، قرآن در میان عامه مسلمانان از احترام ویژه‏ای برخوردار است، به نحوی که دست بی‏وضو به کلمات و آیات آن نمی‏گذارند و در هنگام قرائت مودب می‏نشینند. بیشتر افراد، در مقابل قرآن پای خود را دراز نمی‏کنند. آن را در بهترین جلد و مناسب‏ترین مکان‏ها قرار می‏دهند و خلاصه احترام‏های ظاهری از این قبیل در میان عامه مسلمانان امری رایج می‏باشد.
بدیهی است که رعایت امور مذکور به عنوان احترام به این کتاب آسمانی، ارزشی بایسته است که هر قدر بدان پای بند باشیم، حق احترام این کتاب آسمانی را آن طور که شایسته است ادا نکرده‏ایم و شکر این بزرگ‏ترین نعمت خدای متعال را، که نعمت هدایت است، به جای نیاورده‏ایم؛ لکن بالاترین نوع احترام و شکر هر نعمت، شناخت حقیقت آن و به کارگیری آن در جهتی که خدا آن را آفریده است، می‏باشد. چنانچه با این نگرش بخواهیم به قرآن بنگریم و آن را احترام و تعظیم کنیم، به نظر می‏رسد قرآن کریم جایگاه مطلوبی در فرهنگ جوامع اسلامی ندارد و هرگز نسبت به آن احترام و تکریم شایسته انجام نمی‏گیرد. آنچه به عنوان موارد احترام مسلمانان به قرآن کریم ذکر شد، هر چند ضروری و لازم است، لکن با انجام این امور هدف خدای متعال از نزول قرآن محقق نمی‏شود و تکلیف مسلمانان در قبال این کتاب آسمانی انجام نمی‏شود. آشنایی با ظواهر قرآن و قرائت آیات الهی و ارج نهادن ظاهری به این نسخه شفابخش، مقدمه عمل به مضامین و دستورات آن است. حق واقعی قرآن، بدون محور قرار دادن آن در زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان ادا نمی‏شود.
بدیهی است بوسیدن و احترام گذاشتن به نسخه پزشک و خواندن آن با آوازی بسیار زیبا، بدون فهم دستورات و راهنمایی‏های پزشک و عمل کردن به آنها هرگز دردی را از بیمار درمان نمی‏کند. هر عاقلی باور دارد که بهبودی در گرو عمل به دستورات پزشک حاذق است. احترام واقعی به نسخه پزشک، عمل کردن بدان است نه ادای تکریم‏های ظاهری نسبت به پزشک و نسخه او.
در باب قرآن نیز باید گفت هر چند ادای احترام‏های ظاهری نسبت به قرآن کریم از امور پسندیده و از وظایف تک تک مسلمانان است، لکن این کمترین وظیفه مسلمانان در قبال این کتاب آسمانی است و مسلمانان موظفند با فهم قرآن کریم و عمل به دستورات حیات بخش آن، به شکر و احترام واقعی نسبت به این نعمت هدایت الهی روی بیاورند و خود را از این ودیعه پر فیض محروم نکنند تا در نتیجه با این نور الهی دنیای ظلمت زده خویش را روشنی بخشند.