تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

پیشگویی قرآن از وقوع فتنه در دین

قرآن کریم راه‏های رسیدن به سعادت و تکامل را به مسلمانان نشان داده است و همانند مشعل فروزنده‏ای که هرگز به خاموشی نمی‏گراید، صراط مستقیم هدایت را برای انسان‏های طالب حقیقت روشن کرده است. پیامبر صلی الله علیه و آله نیز گرد و غبار شرک و کفر را از چهره انسانیت زدود و بذر امید و رستگاری را در جان و دل انسان‏های تشنه حقیقت کاشت و آن را بارور ساخت و نیز حکومت را بر اساس توحید بنیان نهاد. در این میان، کم نبودند کسانی که از روی مصلحت اندیشی مسلمان می‏شدند و ایمان آنها از مرحله زبان فراتر نمی‏رفت و توحید در قلب آنها جای نمی‏گرفت. طبیعی بود چنین کسانی که خواسته‏های نفسانی خود را بر خواسته خدا و دستورات پیامبر صلی الله علیه و آله مقدم بدارند. اینان که در باطن دشمن اسلام و پیامبر بودند، در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله مصلحت نمی‏دیدند آشکارا به مخالفت برخیزند و نقشه منحرف کردن جریان حکومت الهی و مخالفت با امام معصوم و محروم کردن مردم از رهبری ائمه معصومین را برملا کنند. این شیاطین و انسان‏های دنیا پرست منتظر بودند تا پیامبر از دنیا برود و نقشه‏های شوم خود را عملی کنند.
قرآن کریم می‏فرماید با پیش بینی این توطئه، هشدار می‏دهد: احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنا و هم لا یفتنون(77) آیا مردم گمان می‏کنند صِرف این که بگویند ایمان آورده‏ایم، رها می‏شوند و به فتنه مبتلا نمی‏گردند؟ روزی حضرت علی علیه‏السلام درباره قرآن کریم سخن می‏گفت و مردم را به اجتماع بر محور این حبل المتین الهی و عمل به دستورات آن فرا می‏خواند و اهل سعادت و شقاوت را به بهشت و دوزخ نوید می‏داد. مردی برخاست و درباره فتنه سوال کرد و از آن حضرت خواست تا سخنی از پیامبر در این باره بیان فرماید. حضرت در پاسخ فرمودند آن گاه که خدای متعال این آیه (احسب الناس...) را نازل کرد و مردم را از وقوع فتنه در دین و آزمایشی بس بزرگ مطلع ساخت، من متوجه شدم که این فتنه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود. از پیامبر صلی الله علیه و آله سوال کردم این فتنه‏ای که در دین واقع می‏شود و خدای متعال از آن خبر داده کدام است و حقیقت آن چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند امتم پس از من دچار فتنه خواهند شد. در این جا حضرت علی علیه‏السلام قبل از آن که پیامبر صلی الله علیه و آله انواع فتنه‏های بعد از وفاتشان را بیان کنند، از ترس این که مبادا از فوز شهادت در راه خدا محروم شود پیامبر را به یاد جنگ احد می‏اندازد و عرض می‏کند: حتماً به یاد دارید که در جنگ احد چه شخصیت‏های بزرگی از عالم اسلام (امثال حمزه سید الشهدا) گوی سبقت را ربودند و به فوز عظیم شهادت نایل آمدند و بین من و شهادت در راه خدا، این معشوق الهی، جدایی افتاد و این جدایی بر من بسیار گران آمد. به یاد دارید مرا به نیل به آرزویم بشارت دادید و فرمودید: شهادت در راه خدا در انتظار است؛ و من همچنان در انتظارم. یا رسول الله آیا آن فتنه‏ای که بعد از شما به وقوع خواهد پیوست به شهادت من منجر خواهد شد؟ پیامبر در جواب می‏فرمایند آری تو به آرزوی خود خواهی رسید. آن گاه پیامبر از امیرالمومنین می‏پرسند: وقتی در چنین فتنه‏ای قرار می‏گیری صبر تو چگونه است؟ حضرت عرض کردند یا رسول الله این جا جای صبر نیست؛ بلکه این از اموری است که بر آن شکر می‏کنم و آن را برای خود بشارت می‏دانم.
آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله به گوشه‏هایی از فتنه‏هایی که در دین به وقوع خواهد پیوست اشاره می‏کنند و مردم را به آنها هشدار می‏دهند.