تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تلقین و تکرار؛ سلاح مهم شیاطین

یکی از راه کارهای شیاطین برای اغوای انسان‏ها اصرار و مقاومت آنان بر وسوسه آدمیان و نفوذ در ذهن و عقل آنهاست. به همین دلیل، قرآن آنها را به لقب وسواس و خناس یاد می‏کند و مردم را راهنمایی می‏کند که از شر شیاطین انس و جن به خدا پناه ببرند؛ زیرا شیاطین با خواندن دمادم و القای تخیلات بر قلب انسان در صددند تا ذهن و عقل انسان‏ها را در سیطره خود قرار دهند و افکار او را در سراشیب سقوط و گمراهی جهت بخشند.
شیاطین و انسان‏های شیطان صفت خود می‏دانند که برای جای دادن تخیلات شیطانی در اذهان مردم خداپرست باید آن قدر بگویند و بنویسند و تکرار کنند تا اذهان را با تخیلات باطل خود مانوس نموده، به تدریج در فکر و عقل آنها نفوذ کنند. خود آنان می‏گویند آن قدر باید گفت و نوشت و تکرار کرد تا مردم را دچار شک و تردید نمود.
آنان با الهام گرفتن از ابلیس، در درجه اول در صدد اغوا و منحرف کردن طبقه تحصیل کرده و در حال تحصیل‏اند؛ زیرا گمان می‏کنند با فریب آنها، بهتر می‏توانند عموم مردم را منحرف کنند. غافل از آن که خدای متعال مشعل‏های فروزانی برای هدایت مسلمانان و شیعیان قرار داده و مردم مسلمان به لطف الهی و با الهام از علوم و معارف آنان به شگردهای شیطانی دشمنان پی خواهند برد و روز به روز در پیروی از قرآن پایدارتر و استوارتر می‏گردند.