تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تجلی موهبت الهی در تحقق حکومت اسلامی

همه تصدیق می‏کنیم بعد از شهادت امام علی علیه‏السلام یکی از بزرگ‏ترین آرزوهای ما مسلمانان داشتن حکومت عدلی متکی بر وحی و احکام الهی بوده است. سال‏ها اجداد و نیاکان ما در آرزوی برقراری چنین حکومتی بوده‏اند و در حالی که در زیر سلطه پادشاهان و حاکمان جور، در جوی خفقان‏آور زندگی می‏کردند و چندان نقشی در اداره امور اجتماعی خویش نداشتند، تحقق حکومت اسلامی برای آنان امری آرمانی و دست نیافتنی و محال می‏نمود.
بعد از گذشت هزار و سیصد و اندی سال در این برهه از تاریخ در اثر روی آوردن مردم مسلمان ایران به قرآن کریم و رهبری ولی فقیه و نایب امام معصوم علیه‏السلام خدای متعال یکی از بزرگ‏ترین نعمت‏هایش؛ یعنی حکومت اسلامی را به مردم ایران عنایت کرد. بدیهی است که در صدد توجیه نواقص و کمبودها و توجیه عملکردها نیستیم، بلکه آنچه در این جا مورد تاکید است این است که اصل تحقق این نظام مقدس به منظور پیاده شدن احکام الهی از موهبت‏های الهی است.
آنچه اینک بعد از گذشت بیست سال از انقلاب به آن توجه داده می‏شود و نگرانی دلسوزان انقلاب و پاسداران ارزش‏های دینی و اخلاقی را دو چندان کرده است این است که جامعه، ایمان و تقوای خود را از دست بدهد و به تدریج ارزش‏های انقلابی و دینی‏اش کم رنگ شود و در نتیجه دشمنان اسلام و ایران در تهاجم و شبیخون فرهنگی در اجرای نقشه‏های خود موفق شوند و با جدا کردن مردم و به خصوص طبقه جوان از ارزش‏های دینی و انقلابی دوباره بر مردم مسلمان ایران تسلط یابند.
در این جا ممکن است این سوال مطرح شود که پس چه باید کرد تا از یک طرف ارزش‏های اعتقادی و دینی جامعه حفظ شود و در نتیجه، دشمن در اجرای نقشه‏هایش ناکام گردد و از طرف دیگر بر همه مشکلات فایق آییم.