تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

قرآن؛ راهنمای خطوط کلی

بسیار ساده‏انگارانه به نظر می‏آید که کسی انتظار داشته باشد قرآن مانند کتاب حل المسائل، دردها و مشکلات فردی و اجتماعی را یکی یکی بیان کند و سپس راه حل آنها را به ترتیب توضیح دهد. قرآن با سرنوشت ابدی انسان سر و کار دارد و هدف قرآن فلاح و رستگاری انسان در دنیا و آخرت است. در این عرصه، قرآن کریم راه‏های کلی و خطوط اصلی را به ما نشان می‏دهد که با به کار بستن آنها می‏توانیم زندگی سعادتمندانه‏ای داشته باشیم، این خطوط کلی چراغ‏هایی هستند که جهت سیر و حرکت را نشان می‏دهند لکن باید توجه داشته باشیم که برای رسیدن به سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت و رفع مشکلات و تحقق جامعه‏ای مترقی و در عین حال دینی و اسلامی، خداوند متعال دو وسیله در اختیار انسان قرار داده است: یکی دین و دیگری عقل.
قرآن خطوط اصلی ترقی و تکامل انسانی را روشن می‏کند و جامعه اسلامی موظف است با نیروی تفکر و اندیشه و استفاده از تجارب علمی دیگران (حتی غیر مسلمانان) را منع نمی‏کند؛ بلکه علم را ودیعه الهی می‏داند و مسلمانان را به آموختن آن تشویق می‏کند. پیامبر صلی الله علیه و آله جهت ترغیب و تشویق مسلمانان به یادگیری علوم می‏فرمایند: اطلبوا العلم و لو بالصین؛(5)دانش بیاموزید و از تجارب علمی دیگران بهره‏مند شوید هر چند برای تحقق این منظور پیمودن مسیری بس طولانی لازم باشد. البته امروزه روابط بین المللی، بسیار پیچیده است و کشورهای استکباری و قدرت‏های اهریمنی با انواع حیله‏ها و ابزارهای گوناگون تکنولوژی، اقتصادی، و به طور کلی با استفاده از محصولات تجارب علمی بشر در صددند تا روابط سلطه جویانه خود را تحکیم بخشند، لکن ما باید با ذکاوت بسیار، بدون این که از اهداف اسلامی و قرآنی خود کم‏ترین عقب نشینی کنیم از نتایج علوم بشری در زمینه‏های مختلف در راه بهبود وضع اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم بهره جوییم.
بنابراین قرآن در پی پاسخ گویی به تمام مشکلات ریز و درشت زندگی بشر نبوده و نیست، بلکه بیانگر خطوط اصلی و کلی سعادت و تکامل انسان است و آن را به مسلمانان نشان داده و مردم را بدان فرا می‏خواند. در این قسمت، در ادامه فرمایش حضرت علی علیه‏السلام که درباره شفابخشی قرآن است به یکی از آن خطوط کلی مستفاد از قرآن اشاره می‏کنیم و آن را به عنوان نمونه توضیح می‏دهیم.