تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

قرآن؛ نور حقیقی

یکی از مظاهر تجلی خداوند نور است. خداوند خود را به نور تشبیه می‏کند و می‏فرماید: الله نور السماوات والارض؛(19) خدا نور آسمان‏ها و زمین است. این نور وجود خدای متعال است که تجلی کرده و خلقت آسمان‏ها و زمین و مخلوقات صورت گرفته است. به برکت عنایت خداوند است که عالم وجود برجاست و فیض وجود، پیوسته از جانب منبع جود، بر موجودات سرازیر است و در نتیجه پدیده‏ها و موجودات به حیات خود ادامه می‏دهند.
گاه از کلام خدا نیز به نور تعبیر می‏شود؛ زیرا در پرتو نور است که انسان راه را پیدا می‏کند و از بیراهه رفتن و سردرگمی نجات می‏یابد. از آن جا که بدترین و زیان بارترین گمراهی و ضلالت، ضلالت و گم راهی در مسیر زندگی و به خطر افتادن سعادت انسان است، نور حقیقی و واقعی آن است که انسان‏ها و جامعه انسانی را از ضلالت و گم راهی نجات دهد و مسیر درست کمال انسانی را برای آنها روشن کند تا راه سعادت و تکامل را از طرق سقوط و ضلالت باز شناسد. بر همین اساس خداوند متعال از قرآن به نور تعبیر کرده است و می‏فرماید: قد جائکم من الله نور و کتاب مبین؛(20) به تحقیق از جانب پروردگارتان نور و کتابی روشنی بخش آمده است تا شما با بهره‏گیری از آن، راه سعادت را از شقاوت باز شناسید. اینک از آن جا که موضوع بحث، قرآن از دیدگاه نهج‏البلاغه است، از تفسیر و توضیح آیات وارده در این زمینه صرف نظر می‏کنیم و به توضیح بیان حضرت علی علیه‏السلام در این باره می‏پردازیم.
حضرت علی علیه‏السلام در خطبه 189، بعد از وصف اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله در وصف قرآن کریم می‏فرماید: ثم انزل علیه الکتاب نورا لا تطفأ مصابیحه و سراجا لا یخبو توقده، و بحرا لا یدرک قعره؛ آن گاه خدای متعال قرآن را به صورت نوری که چراغ‏هایش هرگز خاموش نمی‏شود و مانند خورشید فروزنده‏ای که هیچ گاه از فروزش نمی‏افتد و مثل دریایی که به قعر آن رسیدن برای هیچ کس میسر نیست بر پیامبرش نازل فرمود.
حضرت علی علیه‏السلام در این خطبه در وصف قرآن ابتدا با سه تشبیه بسیار زیبا می‏خواهند قلوب مسلمانان را با عظمت قرآن آشنا کنند و توجه آنها را به این سرمایه عظیم الهی که در دسترس آنها قرار گرفته است بیش از پیش جلب نماید.
ابتدا حضرت قرآن را به نور وصف می‏کنند و می‏فرمایند: انزل علیه الکتاب نورا لا تطفأ مصابیحه؛ خداوند قرآن را، در حالی که نوری است، بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل فرمود؛ لکن این نور با سایر نورها متفاوت است. این حقیقت قرآن کریم نوری است که نورافکن‏های آن هرگز به خاموشی نمی‏گراید و هرگز از تابش نمی‏افتد. از باب تشبیه معقول به محسوس قرآن مانند آن منبع عظیم انرژی برقی است که در شب ظلمانی از طریق شبکه برق رسانی به وسیله نورافکن‏های قوی، جاده‏هایی را که به مقصد منتهی می‏شود، روشن کرده است و با نصب چراغ‏های راهنما بر سر دو راهی‏ها و چند راهی‏ها مسیری را که به هدف منتهی می‏شود از دیگر مسیرها که به بیراهه و سقوط در دره‏های هولناک می‏انجامد برای کسانی که می‏خواهند به سلامت به مقصد برسند روشن می‏کند. قرآن نیز در جامعه دینی و اسلامی و در زندگی جویندگان سعادت و رستگاری چنین نقشی ایفا می‏کند، با این تفاوت که چراغ‏هایی که از این منبع نور تغذیه می‏نمایند و مسیر سعادت را روشن می‏کنند هرگز خاموش نمی‏شوند در نتیجه راه حق، پیوسته مستقیم و روشن است و قرآن کریم و نورافکن‏های فروزان آن مدام پیروان قرآن را هشدار می‏دهند که مواظب باشید از مسیر حق منحرف نشوید.
در فراز دیگری از همین خطبه می‏فرماید: و نورا لیس معه ظلمه؛ قرآن نوری است که با وجود آن، تاریکی دوام نمی‏یابد؛ زیرا این کتاب آسمانی نورافکن‏هایی دارد که از آن نور می‏گیرند و پیوسته راه هدایت و سعادت را روشن می‏کنند.
علاوه بر این، ائمه علیهم‏السلام که همان مفسرین وحی الهی هستند حکم آن نور افکن‏ها را دارند که معارف قرآن را برای مردم بیان و با علم خدادادی، مسلمانان را با حقیقت قرآن آشنا می‏کنند.