تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تاریک کردن فضا به منظور گمراه کردن افکار عمومی

از آنچه تاکنون بیان شد دریافتیم که راه کارهای دشمنان دین و قرآن در فتنه و هجمه نظامی، با نحوه مقابله آنها در شکل تهاجم و فتنه فرهنگی به کلی متفاوت است. گفته شد آنها در جریان فتنه فرهنگی بر خلاف تهاجم نظامی هرگز به طور آشکار خود را در موضع انکار دین و مخالفت با فرهنگ دینی مردم نشان نمی‏دهند و به طور آشکار اعتقادات قلبی خود را ابراز نمی‏کنند. چرا که در آن صورت کسانی که سخنان آنها را می‏شنوند با تامل در سخنان آنها یا آن را می‏پذیرند یا به بطلان آنها پی‏می‏برند و در هر حال در صورت قبول عقاید باطل آنان، گمراهی حاصل، از روی علم و آگاهی است و آنچه اتفاق افتاده، تحت عنوان فتنه قرار نمی‏گیرد؛ زیرا گمراه کردن از طریق فریب و با تحریف افکار صورت نگرفته است. آنچه امروزه به عنوان فتنه فرهنگی در جامعه ما وجود دارد و دشمنان قرآن و فرهنگ دینی، با جدیت تمام، از طریق تهاجم فرهنگی در حال انجام آن هستند این است که جو فرهنگی جامعه را به گونه‏ای آشفته و تیره و تار کنند که مردم و به خصوص طبقه جوان در حال تحصیل، قدرت تشخیص حق و باطل را از دست بدهند و به طور ناخودآگاه در دام افکار و اعتقادات باطل و منحرف آنها گرفتار آیند. طبیعی است که اگر قشر تحصیل کرده یک کشور دچار انحراف فکری شد زمینه گمراهی و انحراف افکار عمومی آن جامعه نیز فراهم خواهد شد، که اذا فسد العالم فسد العالم.
بنابراین فتنه فرهنگی مذکور که پیامبر صلی الله علیه و آله بدان هشدار دادند از خطرناک‏ترین اموری است که سعادت دنیا و آخرت مردم را تهدید می‏کند.
به نظر می‏رسد برای مقابله با چنین خطرهایی، دولت اسلامی باید چنان از نظر قدرت بیان حقایق دین و نشر فرهنگ و معارف قرآن قوی باشد و نظام آموزشی از دبستان تا دانشگاه و تمام مراکز فرهنگی کشور را تحت نظارت دقیق بگیرد، که بدخواهان و دشمنان اسلام قادر نباشند با مشوش کردن فضای فرهنگی، دیگران را گم راه کنند.
از طرف دیگر، اساسی‏ترین وظیفه عالمان دینی نیز روشنگری مردم - به خصوص طبقه جوان جامعه که از معارف دینی و علوم قرآنی آگاهی کافی ندارند - و مقابله با فتنه فرهنگی است. این آشنایان به علوم دینی هستند که موظفند با روشنگری، مردم و نسل جوان را از خطرات فرهنگی و توطئه دشمنان دین، آگاه کنند و آنان را از دام‏های شیطانی برحذر دارند. این مردم متدین هستند که می‏توانند با پشتیبانی از عالمان دینی متعهد، آنها را در انجام رسالت بزرگشان در هدایت جامعه یاری کنند.
چنان که در ابتدای کتاب ذکر شد در این قسمت به ذکر علل و انگیزه‏های مخالفان فرهنگ دینی از منظر علی علیه‏السلام در نهج‏البلاغه می‏پردازیم. در این جا ابتدا به معرفی افراد مذکور از دیدگاه حضرت علی علیه السلام می‏پردازیم و سپس بحث را با بیان علل و انگیزه‏های افراد مذکور در مخالفت با فرهنگ دینی و آموزه‏ها و دستورات قرآن به پایان می‏بریم.