تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

رهنمود حضرت علی علیه‏السلام برای پرهیز از تفسیر به رای

چنان که قبلاً اشاره شد انسان خواسته‏ها و ذهنیت‏هایی دارد که گاه با نظر قرآن موافق نیست و به حسب طبیعت انسانی خود دوست می‏دارد قرآن نیز با نظر و خواسته او موافق باشد و گاه حتی به طور ناخودآگاه ممکن است آن ذهنیت‏ها و پیش داوری‏ها در برداشت و فهم او از قرآن تاثیر بگذارد. چون چنین خطری، هر انسانی را در مقام تفسیر قرآن تهدید می‏کند و شیطان نیز هر لحظه در پی فرصت است تا با فریب دادن چهره‏های فرهنگی، که داعیه فهم دین را نیز دارد، جمعی را از راه حق منحرف کند بسیار بجا و شایسته است به این قسمت از فرمایش حضرت علی علیه‏السلام توجهی ویژه داشته باشیم.
حضرت علی علیه‏السلام برای در امان ماندن از کج فهمی و پرهیز از انحراف احتمالی می‏فرماید: واتهموا علیه آرائکم؛(37) آنگاه که در مقام فهم و تفسیر قرآن برمی آیید، پیش داوری‏ها و سوابق ذهنی و امیال و آرای خود را در مقابل قرآن تخطئه کنید و آرای شخصی و هواهای نفسانی خود را کنار بگذارید و به تعبیر حضرت علی علیه‏السلام، خود را در مقابل قرآن متهم و تخطئه کنید.
گفتنی است تعبیر مذکور لزوم نهایت احتیاط و رعایت امانت و تقوا را در فهم و برداشت از قرآن کریم می‏رساند؛ زیرا حضرت علی می‏فرماید آرای خود را در مقابل قرآن نادرست تلقی کنید و با این ذهنیت، که من هیچ نمی‏دانم و آنچه قرآن می‏گوید حق است، با قرآن روبه‏رو شوید و در صدد فهم و تفسیر قرآن برآیید: واستغشوا فیه اهوائکم؛ هوس‏های خود را نابجا و نادرست بدانید تا بتوانید از قرآن درست استفاده کنید، وگرنه همواره در معرض خطا و انحراف هستید.
بنابراین، جوهره دین که همان تسلیم بودن در مقابل خداست، اقتضا می‏کند انسان مطیع محض خدای متعال باشد و در مقابل احکام خدا و دستورات قرآن کریم، رای و نظر و پیش داوری خود را محکوم به بطلان بداند. وقتی چنین روحیه‏ای بر انسان حاکم باشد بدیهی است قرآن و احکام و دستورات و معارف الهی را بهتر درک می‏کند و آن گاه که بنا بر تسلیم داشته باشد آنها را با جان و دل پذیرا می‏باشد.