تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تفسیر قرآن به قرآن

نکته سومی که در فهم صحیح از کلام وحی بسیار مهم و توجه به آن ضروری است، مساله تفسیر قرآن به قرآن و توجه به ارتباط بین آیات است. هر چند آیات قرآن به حسب ظاهر به صورت جدا جدا و هر یک یا هر چند آیه از آنها بیانگر مطلبی خاص به نظر می‏آید؛ لکن فهم درست و تفسیر صحیح در صورتی امکان تحقق می‏یابد که آیات قرآن در ارتباط با یکدیگر و ناظر به یکدیگر مورد توجه قرار بگیرند. بسیاری از آیات قرآن و معارف این کتاب الهی یکدیگر را تفسیر می‏کنند و بر صدق و درستی مضامین یکدیگر گواهی می‏دهند.
علی علیه‏السلام در این زمینه می‏فرماید: کتاب الله تبصرون به و تنطقون به تسمعون به و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض، و لا یختلف فی الله و لا یخالف بصاحبه عن الله؛(49) قرآن این کتاب الهی شما را بینا و گویا و شنوای حق می‏گرداند. قرآن کتابی است که بعض آن بعض دیگر را تفسیر و نیز بعض آن گواه و شاهد بعض دیگرش می‏باشد.
از موارد تفسیر قرآن به قرآن، برای نمونه می‏توان به آیه 11 از سوره شوری، لیس کمثله شی‏ء و هو السمیع البصیر و آیه 10 از سوره فتح، ید الله فوق ایدیهم، اشاره کرد. لیس کمثله شی‏ء از محکمات قرآن است و معنای آن روشن و واضح است. این آیه می‏گوید هیچ چیز مانند خدا نیست؛ خدای متعال یک حقیقت بی مانند است. در آیه ید الله فوق ایدیهم می‏گوید دست خدا بالای دست‏هاست. هر چند این آیه به خداوند، دست نسبت داده است، لکن آیه لیس کمثله شی‏ء این معنای ظاهری را نفی می‏کند و با توجه به آن می‏فهمیم مراد از ید معنای ظاهری آن یعنی دست نیست؛ بلکه می‏باید معانی کنایی از قبیل قدرت و امثال آن منظور باشد. بنابر این، تفسیر و توضیح آیه ید الله فوق ایدیهم بدون توجه به آیه لیس کمثله شی‏ء خروج از روش صحیح تفسیر است و ممکن است خطا از کار درآید و بر اساس تفسیر غلط، تصویری ناصحیح و جسمانی از خدا ارائه شود.
بنابراین، در تفسیر قرآن باید به این نکته توجه کنیم که آیات را در ارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار دهیم و سعی کنیم مضمون آنها را به کمک خود قرآن بفهمیم.