تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توحید

بِسْمِ اللَّه الرَّحْمنِ الرَّحِیِمْ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدُ
گرچه در نماز، پس از سوره حمد، هر سوره‏ای می‏توان خواند، امّا این سوره فضیلت بیشتری دارد. برای امام جماعت نیز بهتر است که برای رعایت حال دیگران، سوره کوتاه انتخاب کند.
شروع سوره با نام خداوند است. بسم‏اللّه، غیر از سوره توبه در ابتدا تمام سوره‏ها آمده و یکی از آیه‏های همان سوره به حساب می‏آید. سوره توبه، نیز چون محتوی انتقاد و برائت از کفّار و مشرکان است، بدون بسم الله است، زیرا برائت و بیزاری، با صفت رحمان و رحیم، ناسازگار است.
شروع با نام خدا، برای رنگ خدایی جهت خدایی و انگیزه الهی دادن به کارها و برنامه‏هاست و این از نکات فرهنگ تربیتی اسلام بشمار می‏رود. شروع و پایان هر کار، باید با توجّه به خداوند باشد، حتی ذبح حیوانات!
کار بی «بسم الله» ناقص است، و گاهی بخاطر بی توجّهی به خدا، حادثه ناگوار پیش می‏آید. برای کسی این حادثه پیش آمد که هنگام نشستن، پایه تخت لغزید و واژگون شد و سر او شکست. حضرت علی علیه السلام فرمود: این ناگواری بخاطر آنست که بسم الله نگفتی.**پیام قرآن، (تفسیر موضوعی) جلد1.***
سوره توحید، در معرفی یکتایی خدای بی همتاست. خداوند، از هر جهت یکتا و بی همتاست، چون وجود و صفاتش نامحدود است و وجود نامحدود، جز یکی نمی‏تواند باشد. مثل خانه‏ای که اگر بخواهد از جهت مساحت، نامحدود و بی نهایت باشد، زمین و مکانی برای خانه دیگر باقی نمی‏ماند و این خانه، یکی بیشتر نمی‏شود.
خداوند، یکتاست، در همه چیز:
در آفرینش، یکتاست: «اللَّهُ خَلِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»**رعد، آیه 16.***
در پرورش، یکتاست: «هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»**انعام، آیه 164.***
در مالکیّت، یکتاست: «وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ»**آل‏عمران، آیه 189.***
در حاکمیّت یکتاست: «إِن الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ»**انعام، آیه 57.***
در فریادرسی یکتاست: «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ»**نمل، آیه 62.***
و... در همه اوصاف و ویژگیها بی نظیر است.
او «صمد» است. وجودی بی‏نیاز، که همه نیازمند اویند و به او توجّه می‏کنند. صمد است، یعنی از خوراک، خواب، تغییر، تحوّل، شریک، فساد، غفلت، خستگی، زاد و ولد و ترس... دور است.**بحارالانوار، ج 3، ص 223.***
علی علیه السلام فرمود: صمد، یعنی نه جسم است، نه مثال، نه صورت؛ و نه شبیه ومکان وزمان ومرز وحدّ وشکل دارد، نه خالی است، نه پر...**بحارالانوار، ج‏3، ص‏223.***
«لم یلد و لم یولد» زاد و ولدی ندارد، از چیزی گرفته نشده و چیزی از ذات مقدّسش گرفته نمی‏شود. مثل میوه نیست که از درختان جدا شود، یا اشکی که از چشم بجوشد، یا جرقّه‏ای که از سنگی بجهد.
این جمله، نفی عقاید کسانی مثل مسیحیان و یهودیان است که «عیسی» و «عُزیر» را فرزند خدا می‏دانستند، یا مشرکین، که فرشتگان را دختران خدا می‏پنداشتند.
«و لم یکن له کفواً احد» او بی مانند است، شبیهی در ذات و صفات و افعال ندارد. «لیس کمثله شی‏ء»**شوری‏، آیه 11.***
آرامش در حال قرائت‏
خواندن حمد و سوره، باید در حال آرامش بدن باشد، و قرائت صحیح انجام گیرد و تلفظ این کلمات، که به زبان بین‏المللی اسلام (عربی) است، بی غلط باشد. البته فرا گرفتن قرائت صحیح، چندان مشکل هم نیست، اندکی همّت و پشتکار می‏خواند.
عربی، زبان اسلام و قرآن است. همچنان که هر خلبانی، در هر جای دنیا، هنگام تماس با برج فرودگاه، به انگلیسی صحبت می‏کند، نماز که یک‏پرواز روحی ومعراج معنوی برای مؤمنان است، جملاتش که گویای ارتباط با آفریدگار است، باید به عربی صحیح ادا شود.
هنگام نماز، باید حضور قلب و تمرکز فکر داشت. خوبست نگاه انسان به جای سجده باشد و با خشوع قلبی ادا شود. قرآن، مؤمنانی را رستگار می‏داند که در نمازشان «خاشع» باشند،**مؤمنون، آیه 1 و 2.*** یعنی به خدا و عظمت او متوجّه و آگاه باشند و متناسب با آن احساس عظمت، حالت روحی و جسمی داشته باشند.
رسولخدا صلی الله علیه و آله شخصی را دید که در نماز، با ریش خود بازی می‏کند: فرمود: اگر توجّهش به نماز بود، و خشوع قلبی داشت، چنین نماز نمی‏خواند.**بحارالانوار، ج 84، ص 228 (به نقل از میزان الحکمه).***
البته در درستی نماز، خشوع و حضور قلب، یک گوشه کار است، رعایت امانت نسبت به حقوق دیگران هم، جای خود دارد.
علی علیه السلام به کمیل فرمود:
دقت کن که در چه لباسی و مکانی نماز می‏خوانی. اگر لباس و مکان تو از درآمدهای حلال نباشد، نمازت قبول نیست.**بحارالانوار، ج 81، ص 230.***