تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

نماز عید فطر

در نخستین روز ماه شوّال، که «عید فطر» است، پس از یک ماه عبادت و روزه، به شکرانه این توفیق نماز باید خواند. این نماز، در زمان حضورامام علیه السلام واجب است وباید به جماعت خوانده شود ولی در زمان ما مستحبّ است.
وقت آن، از اوّل آفتاب روز عید، تا ظهر است ولی بهتر است که در آغاز روز، پس از بلند شدن آفتاب بخوانند.
در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر گفت و پس از هر تکبیر، قنوت گرفت. در قنوت، هر دعایی می‏توان خواند، ولی بهتر، دعای «اللهم اهل الکبریاء والعظمة...» است. در رکعت دوّم چهار تکبیر است، که پس از هر تکبیر، قنوت لازم است.
نماز عید فطر، با معنویت خاصّی که دارد، دل‏ها را متوجّه خدا می‏کند، حالت توبه و استغفار در دل‏ها ایجاد می‏سازد و مستحب است که انسان، پیش از نماز عید، غسل کند، دعاهای خاصّی را بخواند، و در فضای باز و در زیر آسمان به نماز بایستد.
امام رضا علیه السلام می‏فرماید: «انّما جُعِلَ یَوْمُ الفِطْر العیدُ، لِیکُونَ لِلمُسلِمینَ مُجْتمعاً یَجْتَمِعُونَ فیه و یَبْرُزُونَ لِلّهِ عزّوجلّ فَیُمجّدونَهُ عَلی‏ ما مَنَّ عَلیهم، فَیَکُونُ یَومَ عیدٍ و یَومَ اجتماعٍ وَ یَوْمَ زکاةٍ وَ یَوْمَ رَغْبةٍ و یَوْمَ تَضَرُّعٍ»**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 141، من لایحضر، ج 1، ص 522.***
خداوند، روز فطر را بدین سبب «عید» قرار داد، تا مسلمانان، مجمعی داشته باشند که در آنروز، جمع شوند و در برابر خداوند، بخاطر منّت‏ها و نعمت هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آنروز، روز عید و تجمّع و زکات و رغبت و نیایش است.
در این حدیث شریف، فلسفه این نماز و عید را در محورهای زیر، بیان کرده است:
1- اجتماع و گردهمایی‏
2- زکات و رسیدگی به فقرا
3- رغبت و گرایش به خدا
4- تضرّع و نالیدن به درگاه پروردگار
و اینها، هم ناظر به بعد معنوی و عرفانی این نماز و مراسم عبادی است، هم توجّه به آثار اجتماعی و فوائدی دارد که به مردم می‏رسد و مردم با پرداختِ «زکات فطره» بینوایان مستمند را به نوایی می‏رسانند و به یک لحاظ، از نظر تأمین معاش محرومان، عید فطر، «عید فقرا» محسوب می‏شود.
اضافه بر آثار اجتماعی و سیاسی که این اجتماع عظیم سالانه دارد و نشان شوکت و قدرت امّت اسلامی است.**نماز عیدی که امام رضا علیه السلام می‏خواست بخواند و مأمون، ترسید و جلوگیری کرد و نماز عیدی که در اولین راهپیمائی انقلاب، در قیطریه تهران برگزار شد و شهید مفتح، امت ما را به حرکتی عظیم، بسیج کرد، نشان بعد اجتماعی و سیاسی این تجمّع با شکوه است.***
جایزه الهی‏
عمده‏ترین چیزی که در این نماز، از خدا خواسته می‏شود، آمرزش و مغفرت الهی و مبارک ساختن این عید، با قبولی طاعات است و این، بهترین جایزه‏ای است که خداوند به نمازگزاران روزه دار، عطا می‏کند.
امام باقر علیه السلام می‏فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هرگاه روز اوّل ماه شوال (عید فطر) فرا می‏رسد، یک منادی از سوی خداوند ندا می‏دهد:
«ایُّها المُؤمنونَ! اُغْدُوا اِلی جَوائِزِکم»!
بشتابید به سوی جایزه هایتان.
آنگاه، امام باقر علیه السلام رو به جابر کرده، فرمود: ای جابر! جوایز خدا، مثل جایزه‏های این پادشاهان نیست!... امروز، روز جایزه‏هاست!**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 140، من لایحضر، ج 1، ص 511.***
عید فطر، صحنه‏ای از قیامت‏
از آثار تربیتی و سازنده نماز عید فطر، آنست که در آن اجتماع دعایی و حضور نیازمندانه، در مصلای بی سقف، انسان به یاد خدا و قیامت و نیازمندی خویش به رحمت الهی می‏افتد و صحنه قیامت در نظرها مجسّم می‏شود. یادآوری قیامت در آنروز، سفارش امیرالمؤمنین علیه السلام است.
در روایت است که علی علیه السلام در یک روز فطری در خطبه‏ای که خواند، خطاب به مردم فرمود: ای مردم!
این روز شما، روزی است که نیکان، پاداش می‏گیرند.
در این روز، بدکاران، زیان می‏کنند.
این روز، شبیه‏ترین روز به قیامت شماست.
با بیرون آمدنتان از خانه‏ها به مصلا، بیرون آمدنتان از قبرها را به یاد آورید.
با توقف خود در مصلا و انتظار نماز، توقّف در حضور خدا را در قیامت به خاطر آورید.
و با بازگشت خود به خانه‏ها، بازگشتتان را به خانه‏های خود در بهشت یا جهنم به یاد آورید.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 141.***
امام مجتبی علیه السلام روز عید فطر، به عدهّ‏ای برخورد که به خنده و بازی مشغول بودند، به همراهان خویش فرمود: خداوند، رمضان را، میدانی برای مسابقه و دستیابی به رحمت و رضوان خویش قرار داده بود، که عدّه‏ای پیش تاخته و بردند، عدّه‏ای هم عقب مانده و باختند. شگفت از آنکه در این روز پاداش، به خنده و بازی مشغول است...**من لا یحضر، ج 1، ص 511.***