تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

طهارت‏

نمازگزار، باید برای انجام این عبادت، کسب طهارت کند، گاهی با وضو یا غسل، و در شرایطی هم تیمّم می‏کند. وضو جزء ایمان است و به تعبیر امام باقر علیه السلام نماز بدون وضو، نماز نیست: «لا صَلاة اِلاّ بِطَهُورٍ»**وسائل‏الشیعه، ج 1، ص 256.*** و در برخی روایات، از وضو به عنوان «کلید ایمان» و «نصف ایمان» تعبیر شده است.**محجّةالبیضاء، ج‏1، ص‏281.***
امام رضا علیه السلام بیان جالبی درباره وضو دارد و می‏فرماید:
1- «لاِنْ یَکُونَ الْعَبْدُ طاهِراً اِذا قامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبّارِ عِنْدَ مُناجاتِهِ» وضو، یک ادب در برابر خداست تا بنده، هنگام نماز، وقتی در برابر خداوند می‏ایستد پاک باشد.
2- «نَقّیِاً مِنْ الادْناسِ وَالنّجاسَةِ» از آلودگی‏ها وپلیدی، پاکیزه باشد.
3- «مَعَ ما فیهِ مِنْ ذِهابِ الکَسَلِ وَ طَرْدِ الْنُّعاسِ» به علاوه، در وضو، از بین رفتن کسالت و طرد خواب آلودگی (و ایجاد نشاط) است.
4- «وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤادِ لِلْقیِامِ بِیْنَ یَدَیِ الجَبّار»**وسائل‏الشیعه، ج 1، ص 257.*** و دل و روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار می‏سازد.
امام در این حدیث شریف، به همه ابعاد جسمی و روحی وضو، یعنی نظافت و پاکی و آمادگی روح و کسب نشاط عبادت و پدید آوردن زمینه معنوی عبادت اشاره فرموده است.
مرحوم فیض کاشانی می‏گوید:
یکباره برخاستن از مادیّت و کوچ به معنویت مشکل است، ولی وضو گرفتن، انسان را کم‏کم آماده می‏سازد.**محجةالبیضاء، ج 1، ص 281.***
وضو در هر حال‏
نورانیّت و صفای باطنی که در سایه وضو پدید می‏آید، بسیار ارزشمند است. از این رو، در روایات، تأکید شده که انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبیه شده**قصارالجمل، ج 1، ص 311.*** و خوابیدن با وضو همچون احیاء و شب زنده‏داری به حساب آمده است.**وسائل‏الشیعه، ج 1، ص 266.***
برای دعا، تلاوت قرآن، زیارت و بسیاری از کارهای نیک و عبادی، سفارش به داشتن وضو شده است.**توضیح المسائل، بخش وضو.*** بدون وضو، دست زدن به آیات قرآن و نام‏های خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام ممنوع است.**توضیح المسائل، بخش وضو.*** حتی اگر نام خدا به صورت‏های مختلف و آرم نهادها و مؤسسات درآید، (مثل آرم جمهوری اسلامی) همین حکم را دارد.
وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و برای قسمت‏های مختلف آن هم دعاهای خاصّی در کتب بیان شده است. مسائل وضو بسیار است که در این مجموعه نمی‏گنجد. ولی ناگفته نماند که مصرف آب در وضو، اگر به حدّ اسراف برسد حرام است. رسولخدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «اَلْوُضوءُ مُدٌّ وَالْغُسْلُ صاعٌ وَ سَیَأتی اَقْوامٌ یَستقِلّونَ ذلِک فَاُولِئکَ علی‏ خِلافِ سُنَّتی»**محجةالبیضاء، ج 1، ص 301.***
برای وضو ده سیر آب و برای غسل، سه کیلو آب کافی است. ولی افرادی در آینده می‏آیند که این مقدار را کم می‏شمارند و آب زیاد مصرف خواهند کرد که آنها بر خلاف راه من می‏روند.
طهارت برای نماز، مراحلی دارد:
1- طهارت ظاهر از نجاسات و آلودگی‏ها.
2- طهارت اعضا از گناهان و جرائم.
3- طهارت روح از مفاسد اخلاقی.**محجةالبیضاء، ج 1، ص 281.*** آنگونه که در دعاها می‏خوانیم: «الهی طَهّر قلبی من الشرک» خدایا دلم را از شرک، پاک ساز. وقتی در نماز، لازم باشد که لباس و بدن از آلودگی‏ها پاک باشد، آیا لازم‏تر آن نیست که دل و جان، از کبر و ریا و حسد و کینه هم پاک باشد؟ و آیا دوگانگی ظاهر از باطن، نوعی نفاق نیست؟
غسل‏
گاهی برای کسب طهارت، باید غسل کرد. از جمله موارد آن جنابت است و باید طبق دستوری که مراجع تقلید در کتاب‏های توضیح‏المسائل خود بیان کرده‏اند، تمام بدن شستشو داده شود. بعضی احادیث می‏رساند در جنابت، همه اندام انسان تحریک می‏شود، «منْ تَحْتِ کُلِّ شَعْرٍ...»**محجةالبیضاء، ج 1، ص 308 و عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 105. ***و شاید بهمین خاطر باشد که در غسل باید همه بدن شسته شود. شاید این احادیث، اشاره به فعالیّت اعصاب سمپاتیک در هنگام جنابت باشد که این اعصاب در تمام بدن وجود دارد و فعالیّت می‏کند.
تیمّم‏
وقتی آب برای وضو یا غسل نبود، یا وقت برای وضو و غسل کم بود، یا مصرف آب برای سلامتی انسان ضرر داشت، یا قیمت آب، در حدّ غیر قابل تحملّی گران بود، یا آب را برای آشامیدن و حفظ جان لازم داشتیم، در اینگونه موارد باید تیمّم کرد. یعنی طبق دستوری که در رساله‏ها آمده، دست‏ها را بر خاک پاک زد و بر پیشانی و پشت دست‏ها کشید. آن هم خاکی که پاک و بهداشتی باشد، نه از هر خاک آلوده‏ای! در حدیثی می‏خوانیم که حضرت علی علیه السلام از تیمّم کردن بر خاک‏های کنار کوچه‏ها (که معمولاً آلوده است) نهی فرمود.**«نهی‏ امیرالمؤمنین اَنْ یتیمّم الرّجُل بترابٍ من اثر الطریق». وسائل‏الشیعه، ج‏3، ص‏349.***