تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

آثار نماز جماعت‏

برپایی فریضه‏های دینی به صورت دسته جمعی، غیر از پاداش‏های فراوانی که یاد شد، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز، آثار مثبت و فراوانی دارد که به برخی اشاره می‏شود:
1- آثار معنوی‏
بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداش‏های الهی است که گفته شد. روایت است که شبی، علی علیه السلام تا سحر به عبادت مشغول بود. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهائی خواند و استراحت کرد.
رسولخدا صلی الله علیه و آله که آن حضرت را در جماعت صبح ندید، به خانه او رفت. حضرت فاطمه علیها السلام از شب زنده‏داری علی علیه السلام و عذر او از نیامدن به مسجد سخن گفت. پیامبر فرمود: پاداشی که بخاطر شرکت نکردن در نماز جماعت صبح، از دست علی علیه السلام رفت، بیش از پاداش عبادت تمام شب است.**سفینة البحار، ج 1، جماعت. ***رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:
«لانْ اُصَلّیَ الصُبَح فی جَماعةٍ اَحَبُّ اَلیَّ مِنْ اَنْ اُصَلّیَ لَیْلَتی حَتّی اُصْبحَ»**کنزالعمال، ج 8، حدیث 22792. ***اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب‏تر از عبادت و شب زنده داری تا صبح است.
بخاطر همین فضیلت و پاداش هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمان‏ها کاغذ، و دریاها مرکّب و درخت‏ها قلم شود و فرشتگان بنویسند، پاداش یک رکعت آنرا نمی‏توانند بنویسند.**توضیح‏المسائل امام(ره) ، مسئله 1400.***
و نماز جماعت با تأخیر، بهتر از نماز فرادای در اوّل وقت است.**توضیح‏المسائل امام(ره) ، مسئله 1402.***
2- آثار اجتماعی‏
نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوّت است. نوعی حضور و غیاب بی‏تشریفات، و بهترین راه شناسائی افراد است.
نمازجماعت، بهترین، بیشترین، پاکترین وکم‏خرج‏ترین اجتماعات دنیاست ونوعی دید وبازدید مجّانی وآگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر وزمینه‏ساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است.

3- آثار سیاسی‏
نماز جماعت، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.
تفرقه‏ها را می‏زداید، بیم در دل دشمنان می‏افکند، منافقان را مأیوس می‏سازد، خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت، نمایش حضور در صحنه وپیوند «امام» و «امّت» می‏باشد.
4- آثار اخلاقی، تربیتی‏
در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار می‏گیرند و امتیازات موهوم صنفی، نژادی، زبانی، مالی و... کنار می‏رود و صفا و صمیمیّت و نوعدوستی در دلها زنده می‏شود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف عبادت، احساس دل گرمی و قدرت و امید می‏کنند.
نماز جماعت، عامل نظم و انضباط و وقت‏شناسی است.
روحیه فردگرایی و انزوا و گوشه‏گیری را از بین می‏برد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بر دارد.
نماز جماعت، «وحدت» در گفتار، جهت، هدف و امام را می‏آموزد و از آنجا که بایَد پرهیزکارترین و لایق‏ترین اشخاص، به امامت نماز بایستد، نوعی آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.
نماز جماعت، کینه‏ها و کدورت‏ها و سوءظنّ‏ها را از میان می‏برد و سطح دانش و عبودیّت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش می‏دهد.
به خاطر این همه آثار است که به نماز جماعت، آن همه توصیه شده است. حتی نابینایی وقتی از حضور پیامبر، اجازه خواست که به مسجد نیاید، آن حضرت فرمود: از خانه تا مسجد، ریسمانی ببندد و به کمک آن، خود را به نماز جماعت برساند.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 377. ***و نیز نابینایانی که اجازه ترک شرکت در نماز خواستند، رسول خدا صلی الله علیه و آله اجازه نفرمود.**کنزالعمال، ج 8، ص 255.***
از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت به کسانی که به نماز جماعت اهمیّت نمی‏دهند، نشان دیگری بر اهمیّت و سازندگی آن است. در حدیث است که به چنان کسان، همسر ندهید**سفینةالبحار، ج 1، جماعت.*** و معرّف آنان نشوید.**همان مدرک.***