تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

چند سؤال و جواب‏

سؤال: مگر خداوند به تشکر ما نیاز دارد؟
جواب: هرگز! قدردانی از یک لطف، ارزشی برای ماست و نشانه انصاف ماست، نه اینکه نشان نیاز خدا به نماز ما باشد، اگر معلّمی به شاگردش گفت: از زحمات من قدردانی کنید و خوب درس بخوانید، شاگرد نباید خیال کند که خوب درس خواندن او و قدردانی، مورد نیاز معلّم است، بلکه کمال شاگرد را می‏رساند.
سؤال: اگر بناست از نعمت‏های الهی تشکر کنیم، چرا حتماً نماز بخوانیم؟
جواب: وقتی اصل لزوم تشکر را قبول کردیم، چگونگی آن باید طبق دستور باشد. وقتی مراجعه بیماری به پزشک، ضروری تشخیص داده شد، چگونگی مصرف دارو، تابع دستور پزشک است. برای اینکه در تشکرها سردرگم نشویم و یاوه نگوییم، باید طبق خواسته خدا سپاس انجام دهیم. یک خلبان، همینکه پرواز را پذیرفت، در هر کجای دنیا که خواست؛ با برج مراقبت تماس بگیرد، باید به زبان انگلیسی سخن بگوید. پس نحوه تشکر را باید از دستور الهی و اولیاء خدا فرا بگیریم.
سؤال: تشکر در برابر نعمت‏ها درست، ولی آنکه در میان ناگواری‏ها زندگی می‏کند، او چرا باید تشکر کند؟
جواب: اولاً: بیشتر ناراحتی‏ها به دست خود ما فراهم می‏آید، مثلاً با رعایت نکردن بهداشت، مریض می‏شویم، و با درس نخواندن و تنبلی، دچار رکود در زندگی می‏گردیم، در انتخاب دوست، دقت نمی‏کنیم، گرفتار می‏شویم و...
ثانیاً: ناگواری‏ها هم خوب است، چرا که انسان را به تلاش وامی‏دارد و استعدادها را شکوفا می‏سازد.
ثالثاً: تلخی‏ها را باید در کنار شیرینی‏ها حساب کرد و بلاها را در کنار نعمت‏های بیشمار دید.
رابعاً: گاهی سختی‏ها وبلاها، باعث کمال روح وصیقل خوردن جان و سبب ترّقی معنوی می‏شود ودلها از غیرخدا بریده، به او متوّجه می‏شود.