تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

نماز باران‏

وقتی رحمت الهی (باران) قطع شود و چشمه‏ها و قنات‏ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نماز می‏خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء یا نماز باران است.
این نیز، یک درس توحیدی و توجّه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری برنمی‏آید، تنها خداست که می‏تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.
خداوند می‏فرماید:
«قُل أرأیتُم اِن أصبَح مائُکم غَوراً فَمَن یَأتیکم بِماءٍ معین»**ملک، آیه 30.***
بگو: اگر آب شما بخشکد، چه کسی برای شما آب گورا می‏آورد؟
بی آبی یک منطقه و نیامدن باران، نشانه قهر خدا و گاهی به سبب گناهانی است که مردم جامعه انجام می‏دهند. پس توجّه به خدا و گریه و التماس و توبه و تضرع، سبب می‏شود خداوند عنایت کند و کم آبی را بر طرف سازد. نماز باران برای جلب رحمت خداوند است.
علّت نیامدن باران‏
همچنانکه اشاره شد، گاهی بی بارانی، نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:
وقتی خداوند بر امّتی غضب کند و عذاب بر آنان نفرستد، نرخ‏ها گران می‏شود و عمرها کوتاه می‏گردد، تجّار سود نمی‏برند و درخت‏ها میوه نمی‏دهند و نهرها پر آب نمی‏شود و باران از مردم قطع می‏شود و اشرار بر آنان تسلّط می‏یابند.**من لایحضر، ج 1، ص 524.***
در حدیث دیگری، امام صادق علیه السلام فرموده است:
«... وَ اِذا جارَالحُکام فیِ القَضاءِ امسِک القَطرُ مِنَ السَّماء»**من لایحضر، ج 1، ص 524.***
هر گاه زمامداران و حاکمان، در دادرسی ستم کنند، باران از آسمان قطع می‏شود.
طبق روایات، غیر از آنچه یاد شد، شیوع گناه، کفران نعمت، منع حقوق، کم‏فروشی، ظلم و حیله، ترک امر به معروف و نهی از منکر، ندادن زکات و... نیز، گاهی سبب قطع باران می‏شود.**تحریرالوسیله، ج 1، ص 245، نماز استسقاء.***
در حدیث آمده: حضرت سلیمان، با اصحاب خود برای نماز باران بیرون می‏رفت. در راه، به مورچه‏ای برخورد که یکی از پاهایش را به آسمان بلند کرده و می‏گوید: خدایا! ما مخلوقات ضعیف تو هستیم و از روزی تو بی نیاز نیستیم، پس به سبب گناهان بنی آدم، ما را به هلاکت مرسان.
حضرت سلیمان علیه السلام به اصحاب فرمود: برگردید! همانا بخاطر دعای غیر خودتان سیراب شدید...!**من لایحضر، ج 1، ص 524.***
پس خیلی هم نباید مغرور بود، خداوند گاهی به خواسته مورچه‏ای، رحمت خود را بر بندگان نازل می‏کند. حتّی گاهی دعای کافری چون فرعون را می‏پذیرد و باران و فراوانی آب را عطا می‏کند. در حدیث است از قول امام صادق علیه السلام که یاران فرعون از کاهش آب نیل پیش او سخن گفتند و اظهار کردن که این باعث هلاکت ما خواهد شد. فرعون از آنان خواست که آنروز برگردند. شب که شد، به میان رود نیل رفت و دست به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! می‏دانی که می‏دانم، که جز تو، کسی توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده. صبح که شد، رود نیل فوران زد و سرشار از آب شد.**من لایحضر، ج 1، ص 526.***
ایمنی دیدند و نا ایمن شدند - دوستی کردم، مرا دشمن شدند...
ما که دشمن را چنین می‏پروریم‏ - دوستان را از نظر چون می‏بریم؟**از شعر «لطف حق» پروین اعتصامی.***
آری... خدای مهربان، دعای بندگان و تضرّع آنان را بی بهره و بدون پاسخ نمی‏گذارد، فقط باید اقبال و روی آوردنی از صمیم دل و خالصانه از سوی بندگان باشد، تا لطف الهی شامل گردد.
به قول سعدی:
ای کریمی که از خزانه غیب‏ - گبر و ترسا وظیفه خور داری‏
دوستان را کجا کنی محروم‏ - تو که با دشمنان نظر داری**دیباچه گلستان سعدی.***
کیفیّت نماز باران‏
مثل نماز عید، دو رکعت است و رکعت اوّل، پنج قنوت و رکعت دوّم چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت خوانده شود.
در قنوت‏ها، هر دعایی می‏توان خواند، ولی بهتر است دعایی خوانده شود که در آن، از خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود. مستحب است که حمد و سوره‏اش بلند خوانده شود.
از آنجا که این نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبّات آن اموری ذکر شده که همه، حالتِ رقّت و زاری و نیاز بندگان را می‏رساند و جلب رحمت می‏کند، از جمله:
مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوّم به صحرا روند و نماز بخوانند.
زیر آسمان جمع شوند.
پا برهنه باشند،
مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‏ها هم همراه باشند. پیران و کودکان و چهار پایان را هم با خود ببرند،
بچه‏ها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجّه زیاد شود.
مانع بیرون رفتن کفّار همراه خود شوند،
امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند...**تحریرالوسیله، ج 1، ص 245.***
و نیز، وقتی نماز به پایان رسید، پیش نماز به منبر رود، و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صدای بلند، صد بار تکبیر بگوید، رو به مردم سمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به مردم طرف چپ روی کرده و صد بار با صدای بلند، لا اله الاّ الله بگوید، مانعی ندارد که مردم هم با صدای بلند، این شعارها را بدنبال پیشنماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب می‏کند.
آنگاه، امام جماعت و مردم، دست به دعا بردارند، و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند، و امام جماعت، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند. و بهتر است از خطبه هایی که از معصومین علیه السلام نقل شده استفاده شود. مانند آنچه از حضرت امیر علیه السلام **«الحمدلله سابغ النعم...» من لایحضر، ج 1، ص 527 و دعای حضرت علی‏علیه السلام مستدرک نهج‏البلاغه، ج 6، ص‏268. ***و امام سجّاد علیه السلام **«اللهم اسقنا الغیث...» صحیفه سجادیه، دعای 19.*** نقل شده است.
سابقه نماز باران‏
آنگونه که از روایات تاریخی برمی‏آید، نماز باران در زمان انبیاء گذشته هم بوده است (نمونه بیرون رفتن حضرت سلیمان را خواندید).
دعاها و حدیث هایی هم که درباره شیوه رسولخدا صلی الله علیه و آله در خواندن نماز باران نقل شده، با خطبه‏های مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده، و نیز دعای امام سجّاد علیه السلام گویای این است که به این سنت، عمل می‏شده است.**به من لایحضر الفقیه، بحث نماز استسقاء مراجعه شود.***
در تاریخ، برخی از علمای بزرگ هم به برگزاری این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفته‏اند.
البته این نماز، از آن جهت حساسیّت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگی نمازگزاران می‏شود که خدا به آنان توجّه ننمود. از این جهت، اقدام به این نماز، جرأت و ایثاری در حدّ مایه گذاشتن از آبرو می‏طلبد.
یکی از معروف‏ترین نمازهای باران تاریخ معاصر ما، نماز آیت الله العظمی سیّد محمد تقی خوانساری (رحمةالله علیه) است.
نوشته‏اند که در سال 1363 قمری همان سالی که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغها و مزارع خشکید و خطر قحطی و خشکسالی مردم قم را تهدید می‏کرد.
آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالی برای نماز باران به بیابانهای اطراف قم رفت، این حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوی و غیبی بود، ولی در روز دوّم، چنان باران آمد که سیلها روان شد و جویبارها به راه افتاد و این از آثار انفاس قدسی آن مرد الهی بود.**آثار الحجة و گنجینه دانشمندان، ج 1، ص 324. قبر آن مرحوم، در حرم حضرت معصومه علیها السلام است.***