تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

راه نزدیک شدن به اخلاص

گوشه‏ای از راه‏های نزدیک شدن به اخلاص در نیّت و عمل، از این قرار است:
1- توجّه به ارزش‏ها
کسانی که جنس خود را ارزان می‏فروشند. یا جنس را نمی‏شناسند که آهن است یا طلا، ابریشم است یا پنبه. یا مشتری را نمی‏شناسند، یا قیمت بازار را نمی‏دانند و از نرخ رایج، بی خبرند.
قرآن، برای آنکه انسان، خود و اعمالش را بیهوده تباه نسازد. در هر سه زمینه راهنمایی کرده است:
امّا «جنس»: قرآن، انسان را خلیفه خدا و عصاره خلقت و هدف آفرینش می‏داند که ارزش والایی دارد.
امّا «مشتری»: خود خداوند است**اشاره به آیه: ان الله اشتری من المؤمنین اموالهم و انفسهم.*** که اعمال شایسته انسان را می‏خرد و بر خریداران دیگر، از چند جهت امتیاز دارد:
الف) گران می‏خرد. (به بهای بهشت)
ب) کارهای اندک را هم می‏پذیرد. «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ»**زلزال، آیه 7.***
ج) برای نیّت‏های خیر هم پاداش می‏دهد.
د) کارهای فاسد وزشت را می‏پوشاند وخوبی‏ها را نمودار می‏کند. «یَا مَنْ اَظْهَر الجمیلَ و سَتَر القَبیحَ»
امّا «نرخ»: قیمت انسان، بهشت و رضوان الهی است و هر که خود را به کمتر از این بفروشد ضرر کرده و به تعبیر قرآن، گنهکاران خود را باخته و ضرر کرده‏اند. «خسروا انفسهم»
و قرآن بارها از کسانی که در مسیر گمراهی‏اند، با تعبیر «فَمارَبِحَتْ تِجارَتُهُم» یاد کرده، یعنی تجارت‏شان، سود نبخشیده است.
امام علی علیه السلام هم می‏فرماید: «لبِئسَ الْمَتْجَرُ اَنْ تَرَی الدّنیا لِنَفْسِکَ ثَمَناً»**نهج البلاغه، خطبه 32.***
چه بد تجارتی است، اینکه «دنیا» را نرخ و قیمت خودت بدانی...!
آری، اگر انسان به قیمت خویش آگاه باشد، حاضر نیست برای غیر خدا کار کند.
2- فکر در آفرینش‏
تفکّر بیشتر در آفرینش، شناخت ما را به عظمت و قدرت خدا می‏افزاید و در نتیجه، کارها را برای او انجام می‏دهیم و به اخلاص نزدیک‏تر می‏شویم.
3- توجّه به صفات خدا
اوصاف خدای متعال را دانستن و آنها را زمزمه کردن و در ذهن، زنده نگاه داشتن، سبب توجّه به او و قطع نظر از غیر او می‏گردد و انسان را کم کم خدایی می‏کند، مثلاً دقت و توجّه به اسامی و اوصاف خدا در دعای «جوشن کبیر» مفید است.

4- توجّه به نعمت‏ها
شناخت نعمت‏های خداوند و توجّه به آنها، انسان را شیفته خدا می‏سازد و دل را خانه عشق الهی می‏سازد «وَالَّذینَ آمنوا اَشَدُّ حُبّاً لِلّه» و از همین رو، در دعاهای اسلامی و مناجات معصومین، به بیان و یاد این نعمت‏ها پرداخته شده است. از جمله در عای «ابوحمزه ثمالی»، امام سجّاد علیه السلام به یکایک نعمت‏ها اشاره می‏کند:
خدایا! کوچکی بودم که بزرگم کردی‏
ذلیلی بودم که عزّتم بخشیدی‏
جاهلی بودم که آگاهم کردی‏
گرسنه‏ای بودم که سیرم ساختی‏
برهنه‏ای بودم که مرا پوشانیدی‏
گمراهی بودم که هدایتم نمودی‏
فقیر بودم، بی نیازم کردی‏
بیمار بودم، شفایم بخشیدی‏
گناه کردم، پوشاندی‏
و... نعمت‏های فراوان دیگر. امام حسین علیه السلام هم در دعای عرفه به ذکر نعمت‏های حق می‏پردازد تا از این راه، عشق الهی در دل زنده شود و انسان عاشق خدا، جز برای او و رضای خداوند، کار نکند وبه اخلاص نزدیک شود.
5 - توجّه به سود قطعی‏
آنان که برای دنیا و غیر خدا تلاش می‏کنند، شاید به مقصود برسند و شاید هم نرسند. ولی کسانی که برای خدا و آخرت کار می‏کنند، سود و نتیجه کارشان قطعی است.
قرآن می‏فرماید: «وَمَنْ أَرَادَ الْأَخِرَةَ وَسَعَی‏ لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُوراً»**اسراء، آیه 18.***
هر کس در پی آخرت باشد و تلاش خود را برای آن قرار دهد در حالی که با ایمان باشد، چنین کسانی از تلاششان قدردانی می‏شود و به پاداش و آرزوی خود می‏رسند.
پس تلاش و عبادت برای خدا، به یقین نتیجه بخش است.
6- توجّه به بی ارزشی دنیا
کسانی هدف‏های دنیوی و غیر الهی دارند که دنیا در نظرشان بیش از آنچه که باید، ارزش دارد. در صورتی که برای افراد بصیر، دنیا در مقابل آخرت و مردم در برابر خدا، چندان ارزشی ندارد که برای آن کار کنند. تعبیراتی در قرآن است که بی ارزشی و فریبندگی و جلوه‏های زودگذر و غرور آفرینی دنیا را به یاد می‏آورد و از دنیا، به عنوان‏هایی همچون: «مَتاعُ الغُرور»، «لَعِبٌ و لَهوٌ»، «زَهْرة الْحیاةِ الدُّنیا» و «مَتاعُ الدُّنیا قَلیلٌ» یاد می‏کند. این گونه تعبیرات، از کسی است که آفریدگار هستی است و به ماهیّت دنیا بهتر از دیگران واقف است. کسی می‏تواند به اخلاص دست یابد که فریفته و مفتون دنیا و علاقمند به آن نباشد.
7- توجّه به ناتوانی مخلوقات‏
قدرت مطلق از آن خداست و همه کارها به دست اوست. بنابراین کسی غیر از خدا شایسته آن نیست که مورد توجّه قرار گیرد و عبادت‏ها برای جلب نظر غیر خدا انجام شود.
به تعبیر قرآن، معبودهای باطل، حتّی از آفریدن یک مگس ناتوانند.**حج، آیه 73.*** و نیز در ناتوانی بشر می‏گوید: اگر روزی آب‏ها خشک شود و زمین را هر چه حفر کنید به آن نرسید، کیست که برای شما آب گوارا آورد؟**ملک، آیه 30. ***و اگر خدا شب را برای شما همیشگی بسازد، کیست که برایتان نور و روشنایی آورد؟ یا اگر روز را برای شما همیشگی کند، کیست که برایتان شب آرام بخش آورد؟**قصص، آیه 71 و 72.***
حتّی شریکانی که برای خدا قرار داده شده، نه در دنیا و نه در آخرت. کاری از آنان ساخته نیست و کسانی که غیر خدا را پرستیده‏اند، در قیامت به حسرت گرفتار خواهند شد، چرا که به راضی ساختن کسانی پرداخته‏اند که ناتوان و بی تأثیر بوده‏اند.
بعلاوه، راضی ساختن خدای یکتایی که «سریع الرضا» است، بسی آسان‏تر از راضی ساختن خدایان متعدّد و معبودهای بیشمار است و هر کس غیر از خدای یکتا را در نظر داشته باشد، گرفتار دشواری‏های بسیار است.
8 - عبرت از دیگران‏
بسیاری از آنان که توجّه به غیر خدا کردند و در پی معبودهای پوشالی بودند، به سرنوشت شوم و دردناکی گرفتار شدند که توجّه به سرگذشت عبرت‏آموز آنان، می‏تواند انسان را به اخلاص برساند و بی اعتباری غیر خدا را روشن می‏سازد.
پسر نوح، که از خداوند روی‏گردان شد وتکیه به‏کوه کرد که با رفتن بر فراز آن، از موج و طوفان رها شود، ولی در کام امواج، غرق شد.
قارون که به دعوت حقّ حضرت موسی بی اعتنایی کرد و به ثروت‏های کلان خود مغرور شد، ولی زمین او را در کام خود کشید و هیچکس از هوادارانش نتوانستند او را یاری کنند: «فَمَا کَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ»**قصص، آیه 81.***
ثروتمندان و باغداران مرفّه بسیاری، همه آنچه را جمع کرده بودند، گذاشتند و رفتند و از آن همه اندوخته‏ها، کمکی به آنان نرسید: «کَم تَرَکُوا مِن جَنّاتٍ وَ عُیون وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ کَرِیمٍ»**دخان، آیه 26.*** چه بسا باغ‏ها و چشمه‏ها و مزرعه‏ها و جایگاه‏های عالی را گذاشتند و رفتند.
چه بسیار ریاکارانی که مدّتی فریبکارانه، خود را مخلص و پرهیزکار نشان دادند، ولی خدا، ماهیّت آنان را آشکار ساخت و رسوا شدند: «وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ»**بقره، آیه 72.*** آنچه را پنهان می‏کردید، خدا آشکار می‏کند.
آنان که با ریا و تظاهر، می‏خواهند کلاه سر مردم بگذارند و خدا را فریب دهند، مکر الهی دامن‏گیرشان می‏شود و دستشان رو می‏گردد. نمونه‏های فراوانی از چنین افراد را می‏شناسیم. سرگذشت آنان نیز عبرت‏آموز است، تا انسان اخلاص داشته باشد و از ریا وفریب، بپرهیزد.
9- توجّه به سرانجام ریا کار در آخرت‏
آنچه تاکنون گفته شد، بیشتر عواقب و نکات مربوط به دنیا بود. سیمای شرم آور و رسوایی بزرگِ ریاکاران در قیامت، بسیار دشوارتر و عبرت انگیزتر است. قرآن، دوزخ و ویل جهنم را برای نمازگزاران ریاکاری می‏داند که نسبت به نماز، سهل انگاری می‏کنند.**ماعون، آیه 5 و 6.***
در حدیث است که در قیامت، ریاکار را با چهار نام، صدا می‏زنند: کافر، فاجر، غادر، خاسر.
کافر، از آن رو که از جهت عقیده، خدا را نادیده گرفته است.
فاجر، از آن جهت که کار برای غیر خدا، خروج از مرز عبودیت و بندگی و هدف آفرینش است.
غادر، به آن سبب که با این خصلت، حیله گری کرده است.
خاسر، چرا که از نظر نتیجه، عمری را از دست داده و چیزی به کف نیاورده است.
سپس به او می‏گویند: اعمالت تباه گشت و پاداشی در کار نیست، امروز، مزد خود را از کسانی دریافت کن که برای رضای آنان کار می‏کردی.**سفینةالبحار، ج 1، ص 499.***
پس، توجّه به حسرت ریاکاران در روز قیامت، انسان را به مرز اخلاص نزدیک می‏کند.