تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

نماز عید قربان‏

روز دهم ذیحجّه، روز عید قربان (عید اضحی‏) و از بزرگترین اعیاد اسلامی است که اعمال و دعاهای خاصّی دارد. یکی از نمازها، «نماز عید قربان» است که مثل نماز عید فطر، دو رکعت است و به همان صورت و در همان وقت و با همان شرایط خوانده می‏شود.
چه در روز عید فطر وچه قربان، پیش از نماز وپس از آن (در نماز عید قربان، تا ده نماز پس از نمازعید) تکبیرهایی گفته شود، که همه، بزرگ شمردن خدا وتوحید وستایش او وشکر بر نعمت هدایت است.**«اللّه اکبر، لا اله الاّاللّه، واللّه اکبر، اللّه اکبر و للّه الحمد، اللّه اکبر علی ما هدانا». مفاتیح و توضیح المسائل.*** در قنوت نماز عید آنگونه که گذشت دعای «اللهم اهل الکبریاء و العظمة...» بهتر است.**متن دعا در کتاب مفاتیح‏الجنان و رساله‏های عملیّه آمده است.*** در این دعا، خدا را به عظمت، جبروت عفو و رحمت و بخشش می‏شناسیم و یاد می‏کنیم و از او، به حق و منزلت این روز بزرگ، که عید مسلمانان و مایه شرافت و افتخار پیامبر و خاندان اوست، درخواست می‏کنیم که بر «محمد و آل او» درود فرستد و ما را از خیرها و برکات خویش بهره‏مند سازد.
جمله‏ای که در این دعا آمده، جامع‏ترین درخواستی است که می‏توان از خدا طلبید. از پروردگار می‏خواهیم که:
خدایا، در هر خیری که محمد و آل محمد را در این روز، وارد ساختی، مرا نیز داخل گردان.
و از هر بدی که محمد و آل محمد را در این روز، بیرون ساختی، مرا نیز خارج گردان.
خدایا... من از تو بهترین چیزها را می‏طلبم که بندگان صالح تو، از تو خواسته‏اند.
و به تو پناه می‏برم از هر بدی که بندگانِ مخلصت، از آن به تو پناهنده شده‏اند!
نماز عید، حقّ رهبری‏
در اسلام، آئین‏های جمعه و عید، از منصب‏های وابسته به حکومت حق و رهبری اسلامی است و اگر قدرت‏های ستمگر، آنها را در استخدام اهداف خویش می‏گرفتند، غاصبانه بوده است.
حتّی نصب افراد برای اقامه نماز جمعه و عید و مراسم حج و... از اختیارات و شئون حکومت و ولایت امر است. از این رو، بودن اینگونه امور در اختیار و سیطره نالایقان، برای (آل محمد) حزن‏آور است. امام باقر علیه السلام در حدیثی به این حقیقت اشاره فرموده است: «ما مِنْ عیدٍ لِلْمُسلمینَ، اَضحی‏ وَلافِطرٍ، اِلاّ وَ هُوَ یُجَدّدُ فیه لالِ مُحمَدٍ حُزْنٌ، قیلَ: وَ لِمَ ذلک؟ قال علیه السلام : لاَنَّهمْ علیه السلام یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فی یَدِ غَیْرِهِم»**من لایحضر، ج 1، ص 511.***
برای مسلمانان، هیچ عید قربان و عید فطری نیست، مگر آنکه اندوه آل محمد صلی الله علیه و آله در آن افزون و تجدید می‏شود. پرسیدند: چرا؟ فرمود: برای آن که اهلبیت علیه السلام ، حقّ خویش را در دست دیگران می‏بینند!...
و چه مظلومیتی برای خاندان عصمت، بالاتر از این که حتی اعیاد اسلامی هم برای آنان اندوهبار باشد و خاطره غصب حق و انحراف مسیر رهبری جامعه را بیاد آورد!