تربیت
Tarbiat.Org

پرسش ها و پاسخ ها جلد اول
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

13. اگر نظام ولایت فقیه بهترین نظام است، چرا برخى از مشكلات جامعه حل نشده، و جامعه پیشرفته‌اى نداریم؟

این سؤال درباره حكومت امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز مطرح مى‌شود. مطابق معتقدات دینى، امیرالمؤمنین على(علیه السلام)معصوم است و از سوى خداوند متعال به عنوان ولىّ جامعه اسلامى(19) و همطراز پیامبر اكرم(20) معرفى شده است. بنابراین در حقانیت و مشروعیت حكومت على(علیه السلام) هیچ تردید و شبهه‌اى میان فرقه‌هاى مختلف اسلامى وجود ندارد. در قرآن كریم ابلاغ ولایت ایشان توسّط پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) موجب اكمال دین و اتمام نعمت و راضى بودن به دین اسلام
( صفحه 68 )
محسوب شده است.(21) با این همه نگاهى به تاریخ پنج ساله حكومت مولاى متقیان و اوضاع اجتماعى حاكم بر آن دوران میزان موفقیّت آن حضرت را در ایجاد جامعه ایدآل نشان مى‌دهد.
جنگهاى داخلى صفین، جمل و نهروان، تهدیدات دشمنان خارجى، كمبود نیروى انسانى توانمند و تربیت‌شده، كثرت مشكلات، گستردگى بدعتها و سنتهاى فاسد و آلودگیهاى مزمن اجتماعى، تغییر چارچوب نظام ارزشى زمینه‌هاى این وضع را فراهم آورده بود.
در همان حال على(علیه السلام) شایسته‌ترین فرد براى حكومت وزمامدارى جامعه اسلامى در اوضاع آن روز بود و این نابسامانیها هیچ گاه تردیدى در اصل مشروعیّت ولایت آن حضرت ایجاد نمى‌كند.