تربیت
Tarbiat.Org

پرسش ها و پاسخ ها جلد اول
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

شیوه عقلایى شناسایى متخصص

مردم حتّى در زندگى روزمرّه خود وقتى مى‌خواهند براى امر مهمّى تصمیم بگیرند و انتخابى را انجام دهند، براى اطمینان بیشتر در صلاحیت شخص انتخاب شده، كسانى را واسطه انتخاب خود قرار مى‌دهند و یا با آنان مشورت مى‌كنند، بویژه هنگامى كه بخواهند بهترین متخصص را انتخاب كنند. در جمهورى اسلامى كه هدف آن اداره جامعه با قوانین اسلامى است و اسلامیت نظام، فقط با ولى فقیه تضمین مى‌گردد، راه معقول و قابل اعتماد براى انتخاب بهترین فقیهى كه داراى ویژگى‌هاى رهبرى است، انتخاب توسط فقیهانى است كه فقها را مى‌شناسند.
بدون تردید انتخاب بهترین قاضى، باید توسط قضات انجام گیرد، همچنان كه استادان دانشگاه مى‌توانند بهترین استاد را معرفى كنند چنانكه ما براى انتخاب بهترین متخصص
( صفحه 76 )
جرّاح قلب، از مردم كوچه و بازار سؤال نمى‌كنیم، بلكه پرسش از متخصصان را بهترین راه انتخاب مى‌دانیم. معرفى متخصصان واقع‌نمایى بیشترى دارد و بیشتر مى‌توان به آن اعتماد كرد بنابراین، براى اطمینان بیشتر در صلاحیت رهبرى، انتخاب وى توسط خبرگان از اعتبار بالاترى برخوردار است.
افزون بر اینكه فقهاى عضو خبرگان، كمتر تحت تأثیر تبلیغات وجوسازى‌ها واقع مى‌شوند. و در نتیجه در جوّ آرام و مطلوبى ولىّ فقیه را كشف و به مردم معرفى مى‌كنند.