تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 68

آیه
وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَی‏ فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ‏
ترجمه
و در صور دمیده شود، پس هر که در آسمان‏ها و هر که در زمین است، بی‏هوش شده (و می‏میرد،) مگر آن که را خدا بخواهد؛ سپس بار دیگر در آن دمیده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خیزند و (به اطراف) نظر می‏کنند.
نکته ها
طبق صریح این آیه، پایان عمر دنیا و آغاز رستاخیز، از طریق نفخه است. این نفخه گاهی به صورت دمیده شدن در صور و شیپور: «نُقِر فی النّاقور»**مدّثر، 8 .*** و گاهی با تعبیر «القارعة»**قارعه، 1.*** به معنای کوبنده وگاهی با تعبیر «الصّاخة»**عبس، 23.*** به معنای صدای هول‏انگیز و گاهی با تعبیر «صیحة»**یس ، 53 .*** آمده است.
به هم ریختن نظام هستی ونابودی طبیعت از طریق ایجاد صدای وحشتناک، برای کسانی که در جبهه صدای موج انفجار یا شکسته‏شدن دیوار صوتی را شنیده‏اند باور کردنی است.
روایات، مسئول دمیدن در صور را فرشته‏ای به نام اسرافیل دانسته‏اند.**تفسیر نورالثقلین.***
تمام انسان‏ها به هنگام نفخه‏ی صور می‏میرند، پس مراد از استثنا در جمله‏ی «الاّ مَن شاء اللّه» بیان قدرت الهی است. یعنی دست خداوند بسته نیست و در آن زمان که همه می‏میرند اگر خدا بخواهد، افرادی را زنده نگاه می‏دارد. چنانکه در بعضی روایات نام جبرئیل و اسرافیل و میکائیل یا شهدا به عنوان کسانی که زنده می‏مانند آمده است.**تفاسیر المیزان، نورالثقلین و درالمنثور.***
پیام ها
1- مرگ و رستاخیز همه‏ی انسان‏ها، برای خداوند آسان و همچون دمیدن در شیپور است. «نُفخ - صَعق»
2- وقوع قیامت را قطعی بدانید. (با آنکه قیامت در آینده واقع می‏شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضی به کار رفته که نشانه‏ی قطعیّت آن است.) «نفخ - صعق - ینفخ»
3- رستاخیز، تنها مربوط به انسان‏ها و ساکنان زمین نیست. «مَن فی السموات و مَن فی الارض»
4- میان نفخه‏ی اول و دوم قیامت، زمانی طولانی است. «نفخ... ثُمّ نفخ»
5 - رستاخیز، ناگهانی و دفعی است. «فاذا هم» نشانه‏ی ناگهانی بودن است.