تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 29

آیه
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلاً فِیهِ شُرَکَآءُ مُتَشَاکِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ‏
ترجمه
خداوند (برای توحید و شرک) مثلی زده است: بنده‏ای که چند مالک ناسازگار در مالکیّت او شریک باشند (و دستورات متضاد به او بدهند) و بنده‏ای که تنها مطیع یک نفر است (و فقط از او دستور می‏گیرد) آیا این دو در مَثَل یکسانند؟ حمد و ستایش مخصوص خداوند است، ولی بیشتر مردم نمی‏دانند.
نکته ها
در آیات قبل فرمود: ما در قرآن از هر مثالی آورده‏ایم تا مردم متذکّر شوند، این آیه یکی از بهترین مثال‏هایی که سیمای مشرکان سرگردان را نشان می‏دهد مطرح می‏نماید.
مثالِ این آیه نظیر مثالی است که حضرت یوسف برای مشرکان زندانی مطرح کرد و گفت: «ءارباب متفرّقون خیرٌ أم اللّه الواحد القهّار»**یوسف، 39.*** آیا پذیرش اربابانِ متعدّد بهتر است یا تسلیم بودن در برابر خدای یکتا؟
«متشاکِسون» به معنای شریک‏های بد اخلاقی است که همیشه با یکدیگر مشاجره دارند.
پیام ها
1- موحّد تنها در فکر رضایت خدای یگانه است، ولی مشرک هر لحظه به فکر راضی کردن چند نفر است. «فیه شرکاء - سَلَماً لرجل»
2- در مباحث دینی، مثال زدن در مورد خدا مانعی ندارد، چنانکه در این آیه تسلیم بودن در برابر خدا، به تسلیم بودن بنده در برابر مولایش تشبیه شده است. «سلماً لرجل»
3- جز خدا و راه خدا، همه افراد و راهها به تضادّ و تزاحم می‏انجامد، زیرا خواسته‏ها و سلیقه‏ها بسیار متفاوت است. «شرکاء متشاکِسون»
4- یکی از موارد لزوم شکر، روشن شدن حقایق است. «هل یستَوِیان - الحمدللّه»
5 - تفاوت آرامش مؤمن و تحیّر مشرک، نزد عقل و فطرت روشن است. «هل یستوِیان»
6- اکثر مردم از آفات شرک ناآگاهند. «بل اکثرهم لا یعلمون»