تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 22

آیه
أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَی‏ نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَیْلٌ لِّلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِکْرِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ‏
ترجمه
آیا کسی که خداوند سینه‏اش را برای (پذیرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مرکبی از) نور است (مثل کسی است که در تنگنای تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس وای بر آنان که از سنگدلی یاد خدا نمی‏کنند. آنان در گمراهی آشکارند.
نکته ها
برای درمان قساوت قلب در روایات آمده است که چون پیامبرصلی الله علیه وآله این آیه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسیدند: نشانه‏ی ورود نور در دل چیست؟ فرمود: «التّجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود و الاستعداد للموت»**تفسیر نورالثقلین.*** دل نبستن به سرای پر فریب دنیا و توجّه به سرای جاودان آخرت و آمادگی برای مرگ پیش از فرار رسیدن آن.
پیام ها
1- مقتضای ربوبیّت الهی هدایت افراد حقّ‏پذیر و دارای سعه‏ی صدر است. «هو علی نور من ربّه»
2- دین باوری و تسلیم بودن در برابر حقّ، به روحی بلند نیاز دارد که هدیه‏ای الهی است. «شرح اللّه صدره للاسلام»
3- کسی که شرح صدر دارد، با نور الهی حقّ و باطل را تشخیص می‏دهد. «هو علی نور من ربّه»
4- قساوت قلب، مانع تابش نور الهی بر قلب است. «القاسیة قلوبهم» (به جای تنگدلی که مناسبت بیش‏تری با سعه‏ی صدر دارد به سنگدلی تعبیر نمود، زیرا ظرف تنگ کمی نفوذپذیر است ولی سنگدلی هرگز نفوذپذیر نیست).
5- اهل تسلیم، همگی یک هدف و یک راه دارند ولی منحرفان هر کدام هدفی دارند. (کلمه «صدر» به صورت مفرد و «قلوبهم» به صورت جمع آمده است)
6- نور دل و سعه‏ی صدر از خداست. «شرح اللّه صدره للاسلام فهو علی نور من ربّه» ولی گمراهی را خود انسان به وجود می‏آورد. «للقاسیة قلوبهم من ذکر اللّه»