تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 9

آیه
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَآءَ الَّیْلِ سَاجِداً وَقَآئِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ‏
ترجمه
آیا (چنین کسی بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت می‏ترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانی که می‏دانند و کسانی که نمی‏دانند یکسانند؟» تنها خردمندان متذکّر می‏شوند (و پند می‏پذیرند).
نکته ها
در کنار آیه قبل که سیمای اصحاب آتش را بیان کرد، در این آیه سیمایی از صفات مؤمنان را بیان می‏فرماید. در آیه قبل فرمود: گروهی تنها به هنگام مصیبت به خداوند توجّه دارند و هنگام رفاه او را فراموش می‏کنند ولی در این آیه می‏فرماید: مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختی.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از قنوت در شب «قانت آناء اللیل»، قیام برای نمازشب است.**کافی، ج 3، ص 444.***
پیام ها
1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانتٌ آناءَ اللَّیل»
2- نشانه‏ی علم، عبودیّت است. «ساجداً و قائماً... الّذین یعلمون» (علم و عبادت باید با هم باشند. آری شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهی عالمان واقعی هستند. «قانتٌ آناءَ اللَّیل یحذر الآخرة... یعلمون»
3- عبادتی ارزش دارد که تداوم داشته باشد. («ساجداً و قائماً» به صورت اسم فاعل آمده که نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهی امیدوارند. «یحذر، یرجوا»
5 - ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یحذر الآخرة» ولی امید ما به فضل و رحمت اوست. «یرجوا رحمة ربّه»
6- یکی از روش‏های تربیت، مقایسه خوبی‏ها و بدی‏ها و خوبان و بدان است. «أمن هو قانت»، «هل یستوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون»
7- پند پذیری نشانه عقل سلیم است. «انما یتذکّر اولوا الالباب»