تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره سبأ
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 34. سبأ آیه 23

آیه
وَلَا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ حَتَّی‏ إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُواْ مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ قَالُواْ الْحَقَّ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ
ترجمه
و شفاعت نزد خداوند سودی ندارد، مگر برای آن کس که او اجازه دهد. (انتظار اذن شفاعت، ادامه دارد) تا زمانی که هراس و اضطراب از دل‏های آنان بر طرف شود، (مجرمان) از آنان پرسند: پروردگار شما چه گفت؟ پاسخ می‏دهند: حقّ گفت؛ و او بلند مرتبه و بزرگ است.
نکته ها
کلمه‏ی «فُزّع» هر گاه با حرف «عن» همراه باشد به معنای بر داشته شدن ناله است،** مفردات راغب.*** ولی اگر بدون آن باشد به معنای به ناله در آوردن است.
جمله «الاّ لمن اذن له» را دو گونه می‏توان معنا کرد:
الف: شفاعت نزد خدا سودی ندارد، مگر شفاعت انبیا و اولیا و شفاعت کنندگانی که از طرف خداوند اجازه‏ی شفاعت داشته باشند.
ب: شفاعت نزد خدا سودی ندارد، مگر برای آن دسته از گناهکارانی که خدا اجازه‏ی شفاعت برای آنان را به اولیا بدهد.
در تفسیر اطیب البیان، آیه‏ی مورد بحث چنین معنا شده است: در قیامت جز برای افرادی که خداوند اجازه دهد، شفاعت سودی ندارد و مجرمان در آن روز وحشت زده‏اند و ناله‏ها دارند تا آن که صدایشان خاموش شود و ناله و فزع از دل‏های آنان برخیزد. فرشتگان یا مؤمنان از این مجرمان می‏پرسند: پروردگار شما در دنیا به شما چه گفت؟ می‏گویند:گفت، ولی ما گوش ندادیم.
پیام ها
1- معبودهای خیالی، اجازه‏ی شفاعت پیروان خود را ندارند. «لا تنفع الشفاعة»
2- شفاعت به این معنا نیست که شفاعت کنندگان از خداوند مهربان‏ترند، زیرا خداوند است که به شفاعت کنندگان اجازه‏ی شفاعت می‏دهد. «لمن اذن له»
3- شفاعت، کاری مستقل در برابر اراده‏ی حتمی او نیست، بلکه در راستای اراده‏ی خداست. «اذن له»
4- در قیامت هم امکان شفاعت هست، ولی با اذن الهی. «لا تنفع الشفاعة عنده الاّ لمن أذن له»
5 - اذنی که خداوند به افراد می‏دهد تا شفاعت کنند یا شفاعت شوند بر اساس حقّ است، یعنی شفاعت کنندگان به خاطر قرب الهی به آن مقام می‏رسند و شفاعت شوندگان به خاطر حفظ ارتباط با راه خدا لایق دریافت شفاعت می‏شوند. «قالوا ماذا قال ربّکم قالوا الحقّ»