تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره سبأ
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 34. سبأ آیه 19،18

آیه
وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا قُریً ظَاهِرَةً وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُواْ فِیهَا لَیَالِیَوَأَیَّاماً آمِنِینَ
فَقَالُواْ رَبَّنَا بَاعِدْ بَیْنَ أَسْفَارِنَا وَظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِ‏ّ صَبَّارٍ شَکُورٍ
ترجمه
و میان آنان و مناطقی که در آن برکت قرار داده بودیم، آبادی‏هایی آشکار بود (که به هم وصل و نزدیک بود) و سفر در میان قریه‏ها را به طور متناسب مقرّر کرده بودیم (و به آنان گفتیم:) در این مناطق شب‏ها و روزها در حال امن سفر کنید.
پس (به ناسپاسی) گفتند: پروردگارا! میان سفرهای ما فاصله بیانداز و بر خویشتن ستم کردند، پس ما آنان را موضوع داستان‏هایی (برای عبرت دیگران) قرار دادیم و آنان را به کلّی پراکنده و متلاشی کردیم، همانا در این (ناسپاسی آنان و قهر ما) نشانه‏هایی (از عبرت) برای هر صبر کننده و شکرگزاری وجود دارد.
نکته ها
«احادیث» جمع «اُحدوثه» به معنای خبری است که مردم یا برای سرگرمی و یا به عنوان مثال برای یکدیگر نقل می‏کنند.
خداوند به قوم سبأ چند نعمت ویژه داده بود:
الف: مناطق پر برکت و حاصلخیز. «بارکنا فیها»
ب: خانه‏ها و مناطق مسکونی نزدیک به هم و قابل رؤیت. «قُری ظاهرةً»
ج: آسان بودن سفر، به گونه‏ای که شب و روز امکان رفت و آمد بود. «سیروا فیها لیالی و ایّاما»
د: نعمت امنیّت. «آمنین»
داستان قوم سبأ
چنانکه از این آیات و برخی روایات استفاده می‏شود، قوم سبأ، جمعیّتی بودند که در جنوب جزیره عربستان زندگی می‏کردند و تمدّنی عالی و درخشان داشتند.
این منطقه رودخانه مهمی نداشت و آب باران در دشت به هدر می‏رفت، لذا مردم به فکر افتادند که سدّ بزرگی بسازند و آب را پشت آن ذخیره کنند. در انتهای یکی ار درّه‏ها، در کنار شهر «مَارِب»، سدّ خاکی عظیمی ساختند که به همین نام مشهور شد.
آب خروجی از این سدّ باعث آبادانی دو طرفِ رودی شد که از پای سدّ جاری بود و روستاهای بسیاری با باغستان‏ها و کشتزارهای زیبا در دو طرف آن پدیدار گشت. فاصله این روستاها با یکدیگر بسیار کم و تقریباً به هم متّصل بود و وفور نعمت همراه با امنیّت، محیطی مرفّه را برای زندگی آماده ساخته بود، امّا آنها خدا را به فراموشی سپردند، به فخرفروشی پرداختند و به اختلافات طبقاتی دامن زدند. اغنیا مایل نبودند که افراد کم‏درآمد، همانند آنان و یا همراه آنان در رفت و آمد میان این مناطق باشند و می‏خواستند این امتیاز برای آنان باشد.
چنانکه در تاریخ آمده است موش‏های صحرایی به دیواره این سدّ خاکی حمله کردند و آن را از درون سست کردند، چنانکه با جاری شدن یک سیلاب عظیم، دیواره سدّ شکست و سیل عظیمی جاری شد که تمدّن عظیم سبأ را در زیر گِل و لای مدفون ساخت. سیلی که به قول قرآن، از آن سرزمین آباد، جز درختان تلخ «أراک» و شور «گز» و اندکی درختان «سدر» چیزی به جای نگذاشت.**تفسیر نمونه.*** «فارسلنا علیهم سیل العرم و بدّلناهم بجنّتیهم جنّتین ذواتی اُکلٍ خمط و أثل و شی‏ء من سدر قلیل»
پیام ها
1- قوم سبأ به خداوند معتقد بودند و در دعا از کلمه ربنّا استفاده کردند. «ربّنا باعد»
2- ناسپاسی، ظلم به خویش است. «باعد بین اسفارنا و ظلموا انفسهم»
3- متلاشی و تارومار شدن قوم سبأ قصه مجالس و ضرب‏المثل میان مردم شد. «فجعلناهم احادیث»
4- ناسپاسی، سبب فروپاشی زندگی انسان می‏شود. «کلّ ممزّق»
5 - افراد و ملّت‏هایی می‏توانند از تاریخ عبرت بگیرند و پایدار بمانند که بسیار بردبار و سپاسگزار باشند. «لآیات لکلّ صبّار شکور»