تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

الگو بودن نسل او

نسل آن حضرت نیز اسوه است. چون زمان نگارش این نوشته‏ها، ایام شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) می‏باشد. این نکته را یادآوری می‏کنم. در میان چهارده معصوم یک الگوی زن لازم بود، زیرا اگر تمام معصومین مرد بودند آن همه سفارشاتی که ویژه بانوان است نظیر همسرداری، خانه داری، بچه داری، حجاب و عفاف، صبر و تسلیم در برابر ناملایمات، همه در دنیای لفظ و توصیه بود و شاید زنان ما پیش خود می‏گفتند: اگر در میان معصومین یک زن بود و خبر از حال ما داشت، این همه توصیه و تکلیف برای ما نمی‏شد.
وجود حضرت زهرا (علیها السلام) الگویی بود که به زنان ثابت شود آنچه اسلام می‏گوید قابل عمل است. نه تنها زهرا (علیها السلام)، بلکه دخترش حضرت زینب نیز الگوی زنان تاریخ است. بلکه دختر کنیز زهرا (علیها السلام) (دختر فضه) به جایی می‏رسد که با قرآن گفتگو می‏کند.
الگو بودن فاطمه زهرا (علیها السلام) تنها در چند مسئله خلاصه نمی‏شود به چند نمونه الگوئی حضرت (علیها السلام) اشاره می‏کنیم.
اگر در قرآن سخن از احساس به والدین است، او به قدری احساس می‏کند که پیامبر درباره او می‏فرماید: تو مادر پدرت هستی. یعنی محبت تو از دختری فراتر است. ام ابیها
اگر در قرآن سخن از بخشش و ایثار است، پیراهن عروسی خود را در شب زفاف و در راه رفتن به خانه داماد به فقیر می‏بخشید. (به زنان می‏گوید دور مرا بگیرید تا نامحرمان مرا نبینند و من این لباس را در راه خدا بدهم.)
اگر در قرآن سخن از هجرت است، فاطمه (علیها السلام) هجرت کرد.
اگر در قرآن سخن از صبر و اخلاص و تسلیم و تقوی و حیاست، فاطمه زهرا (علیها السلام) به قله این کمالات رسیده است.
اگر در قرآن سخن از علم و حکمت است، فاطمه زهرا (علیها السلام) کتابی به نام مصحف دارد که امامان معصوم گاهی برای کسب اطلاع از آینده به آن کتاب مراجعه می‏کردند.
اگر در قرآن سخن از کار و کوشش است، فاطمه (علیها السلام) در اثر کار در خانه دستش تاول زده بود.
اگر در قرآن سخن از عدالت است، فاطمه کار را بین خود و کنیزش به طور مساوی تقسیم می‏کند.
اگر در قرآن سخن از رهبری الهی است، فاطمه زهرا (علیها السلام) در خطبه‏ای که در مسجد پیامبر خواند، حکومت وقت را محکوم و از همسرش حمایتی کرد که به شهادتش انجامید.
اگر در قرآن سخن از ایمان به آخرت و اشتیاق به دنیای دیگر است، فاطمه همین که از پدر شنید اولین کسی که به او ملحق می‏شود خود اوست، شادمان شد.
با دیدن این چند نمونه باور می‏کنیم که فاطمه زهرا (علیها السلام) الگوی عملی قرآن است.
گر چه در میان فرهنگ‏های دیروز و امروز و اشعار و ضرب المثل‏ها زن تحقیر شده و او را عنصری وابسته و ضعیف می‏دانسته‏اند، اما قرآن نه تنها به زنان، بلکه به تمام مردان می‏گوید: همسر فرعون را الگوی خود قرار دهید.
او در کاخ بود، اما جذب کاخ فرعون نشد. قلدری فرعون را دید، ولی نهراسید. انواع وسایل رفاهی، باغها و نهرها و حکومت‏ها و قدرت هایی را که فرعون با آن مغرور می‏شد و ادعای خدایی می‏کرد و می‏گفت: الیس لی ملک مصر و هذه الانهار تجری من تحتی(312) آیا با این همه نهرهایی که از زیر پای من جاری است، حکومت و فرمانروایی مصر برای من نیست؟ ربک ابن لی عندک بیتاً فی الجنه(313) پروردگارا! برای من نزد خویش در بهشت خانه‏ای بنا کن. در این آیه آنچه مهمتر از بهشت و خانه بهشتی است، کلمه عندک است. زن می‏تواند به جایی برسد که از لذت‏های موجودی که در برابر چشم اوست بگذرد و به آنچه نزد خداست دل ببندد.