تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

پیامبر و امور خانواده

خداوند در آیه اول سوره تحریم می‏فرماید:
یا ایها النبی لم تحرم ما احل الله لک تبتغی مرضات ازواجک و الله غفور رحیم
ای پیامبر! چرا چیزی را که خداوند برای تو حلال کرده، به خاطر جلب رضای همسرانت، بر خود حرام می‏کنی. خداوند آمرزنده و مهربان است.
چون حضرت زنان متعددی داشت گاهی بخاطر جلب رضایت عمومی آنان از حق شخصی خود می‏گذشت. آری گاهی علاقه به راضی کردن دیگران سبب گرفتاری می‏شود و لذا قرآن گاهی با عتاب حضرت را مخاطب قرار می‏داد که چرا چنین و چنان کردی تا به مردم بگوید مسائل شخصی نباید الگوی همه قرار گیرد و حتی پیامبر حق ندارد حلال خدا را حرام کند و خوشنودی خداوند بر خشنودی همه مقدم است. آری راضی کردن همسر به هر قیمت لازم نیست ضمناً از این عتاب‏ها معلوم می‏شود که قرآن از جانب خداوند است زیرا انسان هرگز در کتاب خود برای طول تاریخ و نسل‏ها بخاطر یک مسئله جزئی خودش را توبیخ نمی‏کند.
گویا پیامبر اکرم سوگند یاد کرد که از بعضی حلالها صرف نظر کند و از آنجا که در اسلام بن بست وجود ندارد خداوند با دادن کفاره راه را برای پیامبر باز کرد تا به مکتب و حلالها لطمه‏ای وارد نشود قد قرض الله لکم تحله ایمانکم(160)
ضمنا پیامبر که مأمور می‏شود بخاطر جلب رضای خانواده حلالی را بر خود حرام نکند این مأموریت هم همراه با توبیخ است که چرا حلال را بر خود حرام کردی؟! و هم همراه با محبت (اول آیه با کلمه یا ایها النبی و آخر آیه با کلمه و الله غفور الرحیم پایان می‏پذیرد).
لطف خداوند به گونه‏ای است که هم گذاشته را جبران می‏کند غفور رحیم و هم راه را برای آینده باز می‏کند و می‏فرماید: سوگندی که یاد کردی که از حلال استفاده نکنی با دادن کفاره آن را بشکن. شکستن سوگند شخص با دادن کفاره بهتر از شکستن قانون الهی برای طول تاریخ است.
در سوره تحریم چند آیه در کنار هم آمده که چون درسهای بسیار فراوانی در آنها نهفته شده است لازم است با چند دقیقه حوصله به سراغ آن درسها رویم. ماجرا به این صورت است:
در خانه پیامبر بعضی از حرف‏هایی را که حضرت نزد همسرش به امانت سپرده بود و فرمود: این کلام را به کسی نگو! با کمال تأسف آن را گفت. خداوند پیامبر را آگاه کرد که همسرت امانت داری نکرد و سخن را فاش و خبرچینی کرد. پیامبر که از طریق وحی مطلع شد گوشه‏ای از خبرچینی همسر را به همسرش اعلام کرد. و بخش دیگر خبرچینی را اظهار نکرد. همسرش گفت: از کجا فهمیدی؟ که من خبر را فاش کردم پیامبر فرمود: خدای دانا و آگاه به من خبر داد.(161)
فاش کردن کلامی که به امانت نزد انسان سپرده می‏شود، گناه و نشانه انحراف فکری و قلبی است و به همین خاطر خداوند به گوینده و شنونده آن راز که به عقیده مفسرین، عایشه و حفصه بودند فرمود: اگر توبه کنید به نفع شماست و اگر علیه پیامبر یکدیگر را کمک کنید و بخواهید با خبرچینی علیه حضرت توطئه کنید، زیانی به او نمی‏رساند. زیرا که خداوند و جبرئیل و بر جسته‏ترین مؤمنین(162) و فرشتگان همه و همه در برابر توطئه شما یاور پیامبرند.(163)
از این ماجرا که در آیات دوم و سوم سوره تحریم آمده است نکاتی در مورد مسائل خانوادگی پیامبر استفاده می‏شود که ما فهرست وار نقل می‏کنیم:
1 - زن باید رازدار باشد تا شوهرش بتواند اسراری را برای او بگوید. اسر النبی
2 - بیان تمام حرفها برای تمام افراد خانواده ضرورتی ندارد. الی بعض ازواجه
3 - آبروی افراد را حفظ و نام آنان را نبرید. بعض ازواجه
4 - زنان پیامبر معصوم نبودند زیرا راز آن حضرت را فاش کردند و فرمان توبه گرفتند. نبات
5 - پیامبران نیز گرفتار مسائل خانوادگی بودند. نبات به 6 - خداوند به پیامبرش عنایت ویژه دارد و مشت کسانی را که نسبت به حضرت وفادار نیستند باز می‏کند. اظهره الله علیه
7 - رهبر جامعه نباید از امور داخل خانواده خود غافل باشد. اظهره الله
8 - لغزشها را به خود افراد بگوئید به دیگران. عرف بعضه
9 - در مدیریت تغافل وسعه صدر لازم است. پیامبر همه فاش شده‏ها را به رخ همسرش نکشید (و از بعضی امور تغافل و اعراض کرد و فقط گوشه‏ای از راز فاش شده را به همسرش گوشزد کرد واعرض عن بعض
10 - آن که سری را فاش می‏کند احتمال دهد سرش فاش شود. نبات... نبانی...
11 - سرچشمه علم پیامبران علم خداوند است. نبانی العلیم الخبیر
12 - خبر دهنده باید عالم و خبیر باشد. نبانی العلیم الخبیر
13 - ایمان به حضور و علم خداوند می‏تواند انسان را از هرگونه گناه و توطئه باز دارد.
14 - بخاطر یک خلاف همه را زیر سئوال نبرید فقط گوینده و شنونده راز باید توبه کنند. تتوبا
15 - برای افراد شرمنده راه توبه را باز کنید. تتوبا
17 - شنیدن راز گناه است خداوند به گوینده و شنونده راز می‏فرماید: اگر هر دو توبه کنید. وان تتوبا
18 - گاهی یک عمل یا یک حادثه و جرقه نشان دهنده یک جریان است. (فاش کردن یک راز جزئی بود ولی خداوند آن را نشانه یک توطئه دانست) و فرمود: اگر شما دو همسر علیه پیامبر پشت به پشت هم دهید و توطئه کنید. و ان تظاهرا علیه
19 - همسری و هم نشینی نشانه همدلی و هم فکری نیست. در این ماجرا همسر پیامبر بودند ولی هم فکر نبودند.
20 - هر کس رازی را فاش کرد و توبه نکرد توطئه گر است. تتوبا... تظاهرا علیه
21 - انحراف فکری و قلبی سرچشمه لغزشهای علمی است. صغت قلوبکما (آری مهم‏تر از لغزش زبان انحراف فکری است).
22 - در برابر توطئه‏ها علیه پیامبر و مکتب تمام نیروها باید بسیج شوند. هو مولاه و جبرئیل و صالح المؤمنین و الملائکه
23 - نام برجستگان را برجسته کنید. و جبرئیل... و الملائکه
24 - خداوند هم مولای همه است و هم مولای شخص پیامبر در آیه دوم سوره تحریم می‏فرماید: هو مولاه
25 - حق هرگز تنها نمی‏ماند بلکه از هر سو طرفدارانی پیدا می‏کند. هو مولاه و جبرئیل و صالح المؤمنین و الملائکه
26 - صالح بودن انسان را در کنار فرشتگان مقرب الهی قرار می‏دهد. و جبرئیل و صالح المؤمنین و الملائکه
27 - فرشتگان یاور مؤمنان واقعی هستند. الملائکه بعد ذلک ظهیر
28 - امدادهای الهی هم ظاهری و از طرف انسان هاست. صالح المأمنین و هم غیبی و از طرف فرشتگان است و الملائکه