تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

وظیفه ما

ما در برابر آن حضرت وظائفی داریم که به آنها اشاره می‏شود.
1 - شناخت او؛ بدانیم که او طبیب و کتابش شفای ما و خودش الگوی ما در دنیا و شفیع ما در قیامت است.
2 - بعد از شناخت به او ایمان آوریم و با او همراه باشیم و مزد رسالتش را که مودت اهل بیت اوست بپردازیم و بدانیم ثمره این مودت به خود ما بر می‏گردد.
3 - آنچه برای ما آورده است بگیریم و عمل کنیم: ما آتاکم الرسول فخذوه و از آنچه ما را نهی کرده دوری کنیم. ما نهاکم عنه فانتوا(314)
4 - در عمل به دستورات او نق نزنیم و تسلیم بی چون و چرا باشیم. قرآن می‏فرماید کسانی که به داوری تو ایراد می‏گیرند در حقیقت ایمان ندارند. فلا و ربک لا یؤمنون حتی یحکموک فیها شجر بینهم(315)
4 - نا گفته نماند که تسلیم خدا و رسول شدن هرگز به معنای کنار گذاشتن عقل نیست؛ زیرا عقل به ما می‏گوید بعد از معرفت و شناخت صحیح باید پیروی کرد. آری همین که با عقل تخصص پزشکی را شناختیم، نسخه او را بی چون و چرا عمل می‏کنیم و هیچ کس نمی‏گوید عمل به نسخه پزشک کنار گذاشتن عقل است. و اگر بیماران بگویند تا ما اسرار واقعی هر دارو را ندانیم آن را مصرف نمی‏کنیم باید بسیاری از بیماران از دنیا بروند؛ چون هر بیمار توان شناخت اسرار دارو ندارد.
5 - یکی از وظایف ما، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است که این سفارش، فرمان خداوند در سوره احزاب است: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما(316)
همانا خداوند و فرشتگان پیوسته بر پیامبر درود می‏فرستند، پس ای کسانی که ایمان دارید شما نیز بر او صلوات بفرستید.
آری، وقتی خالق هستی و فرشتگان معصوم پیوسته صلوات دارند، اگر ما صلوات نفرستیم شاید نوعی جفا باشد.
چگونه صلوات بفرستیم؟
هنگامی که این آیه نازل شد، اصحاب پرسیدند یا رسول الله چگونه صلوات بفرستیم؟ حضرت فرمود بگوئید: اللهم صل علی محمد و آل محمد(317)
برای صلوات آثار و پاداش‏های فراوانی نقل شده از جمله اینکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس در نوشته‏اش بر من صلوات بفرستد تا این صلوات در نوشته هست او پاداش خواهد داشت.