تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

پیشگفتار

آشنایی با مکتب نبوی و درس آموزی از پیامبر اعظم صلی‏الله علیه و آله در ابعاد گوناگون فرهنگی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر؛ اولین نیاز همه جوامع انسانی بویژه جامعه اسلامی ما می‏باشد زیرا آن حضرت در قرآن به عنوان اسوه حسنه معرفی شده است.
اسوه، به معنای پیشوا، مقتدا، قدوه، پیشرو و خصلتی که شخص بدان لایق مقتدایی و پیشوایی می‏گردد است. این واژه‏ای قرآنی است که یک بار در مورد پیامبر اکرم (احزاب، 21) و دو بار در مورد حضرت ابراهیم و پیروانش (ممتحنه، 4 و 6) آمده است.
هر چند قرآن کریم، در صدها آیه، به اسوه‏ها و معرفی الگوها با عبارت‏های گوناگون پرداخته است، و در آیات متعددی، ویژگی‏ها و ملاک‏های اسوه‏های راستین بشر را شرح داده است. و نیز با بیان آن ملاک‏ها، آن‏ها را مدح و ستایش می‏کند و به جان‏های تشنه مخاطبان معرفی می‏نماید و تصویر کاملی از شخصیت و حالات روحی و ظاهری و زندگی مادی و معنوی این گونه انسان‏ها را ارایه می‏دهد.
ولی قرآن مجید پیامبر اکرم صلی‏الله علیه و آله را به عنوان بهترین الگو و اسوه نیکو معرفی کرده است: و لکم فی رسول الله اسوه حسنه (احزاب، 21) و نیز هر چه انتخاب فرستادگان خدا از میان انسان ها به خاطر آن است که بتوانند سرمشق عملی برای امت‏ها باشند؛ زیرا مهم‏ترین و مؤثرترین بخش تبلیغ و دعوت انبیا دعوت‏های عملی آن‏ها است و به همین دلیل دانشمندان اسلامی معصوم بودن را شرط قطعی مقام نبوت دانسته‏اند ولی بدیهی است، اسوه‏های قرآن دارای مراتب و درجه‏های متفاوتند. با جستجو در آیات و روایات و تفاسیر و سیره انبیأ، چنین به نظر می‏رسد که جز شخصیت حضرت محمد صلی‏الله علیه و آله اسوه تمام عیار دیگری در عالم انسانی و در قلمرو قرآن یافت نمی‏شود. او است که تمام فضایل اخلاقی معنوی و تربیتی و منصب‏های الهی را در خود گرد آورده و خاتم پیامبران و جامع شرایع و ادیان و اسوه اسوه‏های قرآن گردیده است.
پیامبر اکرم در همه صفات عالی انسانی سر آمد بود. از این رو حیاط طیبه و سیره سراسر نور آن حضرت می‏تواند در عرصه‏های فردی و اجتماعی برترین برنامه زندگی ما اسوه و سرمشق ما باشد. اگر پیامبر صلی‏الله علیه و آله در زندگی ما اسوه و سرمشق باشد، قطعاً برنامه زندگی ما دگرگون خواهد شد و آحاد جامعه و شما پاسداران انقلاب اسلامی و سربازان امام زمان (ع) به سعادت و کامیابی خواهید رسید.
لذا بجاست در این سال که با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان سال پیامبر اعظم صلی‏الله علیه و آله نامگذاری شده است بیشتر از پیش با سیره آن حضرت آشنا گردیم. بدین جهت از آنجا که اداره آموزش عقیدتی سیاسی ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه آموزش غیر حضوری را در برنامه آمادگی اعتقادی و معنوی پیش بینی کرده بود، مناسب دید کتاب سیره پیامبر اکرم با نگاهی به قرآن کریم از استاد گرانقدر جناب حجه الاسلام و المسلمین قرائتی را چاپ و در اختیار شما عزیزان و شیفتگان قرآن و پیامبر قرار دهد.
امید است با مطالعه دقیق آن در امتحانی که توسط یگان اعلام خواهد شد با آمادگی کامل شرکت فرمائید و ضمن بهره‏گیری معنوی از جوایز آن نیز بهره‏مند گردید.
اداره آموزش عقیدتی سیاسی
ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه