تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

برخورد با منافقان

خداوند با پیامبرش می‏فرماید:
ای پیامبر (گر چه سیره تو آن است که در تشییع جنازه و دفن مسلمانان حاضر می‏شوی لکن حساب مسلمان نماهای منافق از دیگران جداست). بر مرده هیچ یک از آنان نماز مگزار و بر قبر آنان حاضر مشو.(267)
آری با منافقان مبارزه منفی کنید. از اهرم نماز برای تشویق و تنبیه استفاده کنید. جنازه منافقان نیز باید تحقیر شود.
البته بخورد انقلابی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد منافقان قسم خورده است آنان که نه به اشک ریختنشان می‏شود اعتماد کرد و مثل برادران یوسف که اشک ریزان آمدند و گفتند یوسف را گرگ خورده. اکله الذئب(268)
نه به سوگندشان می‏توان اعتماد کرد که سوگند آنان سپری برای خلافکاری آنهاست. اتخذوا ایمانهم جنه(269)
نه به گفتارشان می‏توان اعتماد کرد که سخنانشان تو را که پیامبری به تعجب می‏اندازد. یعجبک قوله(270)
نه به نمازشان که در حال کسالت است و هم کسالی نه به زکات دادنشان که با کراهت است. کارهون(271)
و نه مسجد ساختنشان قابل قبول است، زیرا که مسجد ضرار است. منافقان در مدینه به بهانه دوری راه در مقابل مسجد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجدی را ساختند تا به اسم مسجد میان مسلمانان تفرقه به وجود آورند. و از پیامبر خواستند تا با نمازی که در آن اقامه می‏کند به آن رسمیت دهند. آیه نازل شد که هدف بانیان این مسجد ضرر رسانی به امت اسلام و تفرقه میان مسلمانان و کمنگاه دشمنان خارجی است. هرگز در آن اقامه نماز نکن. حضرت رسول آن را خراب کردند.(272)
جالب این است رهبر منافقان و نانی مسجد ضرار شخصی به نام ابو عامر بود، ولی فرزند او شخصی به نام حنظله بود. حنظله همان جوانی است که شب زفاف با عروس بود و غسل نکرده خود را به جبهه رساند و شهید شد که حضرت فرمود: فرشتگان آن را غسل دادند.
این نمونه‏ای از سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)با این قبیل افراد جسور و توطئه گر بود که برخورد قاطع و انقلابی است و به فرمان آیه واغلظ علیهم(273) عمل می‏فرمودند.