تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

کارنامه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

پیامبر شرک را به توحید تبدیل کرد، ننگ بودن دختر را به عزت بدل کرد و برای زن حق مالکیت و انتخاب همسر وارث و تحصیل و شرکت در حج و جمعه و جماعت و رسیدن به کمالات عملی و معنوی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را پذیرفت.
قرآن آنجا که سخن او اولوا الالباب و خردمندان می‏کند و می‏فرماید: خردمندان در آفرینش آسمان‏ها و زمین تفکر می‏کنند و ایمان می‏آورند و با خدای خود گفتگوها و دعاهایی دارند در پایان می‏فرماید: خداوند دعای این خردمندان را مستجاب می‏کند و می‏فرماید من عمل شما را ضایع نمی‏کنم، خواه مرد، خواه زن، که همه از یکدیگرید.
آری، زنی که در جاهلیت هیچ حقی نداشت، در قرآن مجید جزو اولو الالباب گشت.(311)
اگر در آیه 33 احزاب، به زنان پیامبر می‏فرماید: در خانه قرار گیرید، ناگفته پیداست که مراد از در خانه ماندن، عقب ماندن نیست، زیرا در آیه 34 می‏فرماید: آنچه از آیات و حکمت الهی در خانه‏هایتان نازل شده تلاوت کنید. یعنی قرار گرفتن در خانه با دانشمند شدن منافاتی ندارد، و در این بین می‏فرماید: به هنگام خروج از منزل تبرج نداشته باشد. تبرج از برج است و به ساختمانهای بر جسته گفته می‏شود و تبرج یعنی خودنمایی کردن. همانگونه که ساختمان‏های بلند خودنمایی دارند. بنابراین نظر اسلام آن است که زن، دانشمند و حکیم باشد. ولی تبرج و جلوه گری نداشته باشد و در آیه 35 می‏فرماید: زنان و مردان دوش به دوش هم می‏توانند در کمالات معنوی پیش روند و آمرزش و پاداش گرانقدر الهی را دریافت کنند.