تربیت
Tarbiat.Org

شرح حال و زندگی محدثین شیعه
مرکز غدیر‏‏‏

سخنان علما

سید علی خان مدنی، شارح صحیفه سجادیه درباره ایشان می‏فرماید:
«شیخ محمد بن حسن بن علی بن محمد حر شامی عاملی، شخصیتی برجسته و دارای مقام و منزلتی علمی است که سخن، در معرفی آن ناتوان است.
فوائد ارزشمند نوشته‏هایش تمام جهان را فرا گرفته و همچون ابر بارانی تمام سرزمین‏ها را از قطرات حیات‏بخش بارانش سیراب ساخته است.
تألیفات او بر پیشانی روزگار همچون مروارید می‏درخشد و کلماتش در میان سطرها همچون گوهرهایی گران‏بها و کنار هم چیده شده است».
صاحب مقابس الأنوار درباره ایشان می‏فرماید:
«عالم فاضل، ادیب، فقیه، محدث کامل، جمع آورنده روایات و احادیث، و مرتب کننده آن اسرار نورانی، شیخ محمد بن حسن حر عاملی مشغری طوسی، که خداوند با فضل قدوسی خود با ایشان رفتار نماید...».
علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر درباره ایشان می‏فرماید: «او مرواریدی بر تاج زمان و نقطه‏ای درخشان بر پیشانی فضیلت است.
هرگاه در پی شناخت ایشان برآیی ایشان را آگاه به هر فنی خواهی یافت. جملات مدح و ستایش در معرفی او ناتوانند. گویا او تندیس علم و دانش و ادب و تجسم فضل و کمال است.
از آثار او نگارش احادیث ائمه اهل بیت علیهم السّلام در اثبات امامت و نشر فضایل و جمع‏آوری احکام و حکمت‏ها و مدح و ستایش آنان است و تألیفات ارزشمندش یاد او را جاودان ساخته است».
محدث قمی درباره او می‏نویسد:
«محمد بن حسن بن علی مشغری، شیخ محدثان و با فضیلت‏ترین متبحران عالم، فقیه هوشیار، محدث پارسا، ثقه جلیل القدر و سرچشمه بزرگواریها و فضیلتها و دارای تألیفات سودمندی است.»