تربیت
Tarbiat.Org

شرح حال و زندگی محدثین شیعه
مرکز غدیر‏‏‏

هجرتی دیگر

گر چه قم مرکز تشیع به شمار می‏رفت و جویندگان کلام اهل بیت علهیم السلام را سیراب می‏کرد؛ اما عطش سیری ناپذیر کلینی به زمزم زلال نور این خاندان، او را بر آن داشت تا آن دیار مقدس و حرم منور را به امید یافتن روایات و احادیث ناشنیده ترک کند.
از این رو او هجرت را آغاز نمود و قم را با تمام ارزشهایش به قصد شهرها و روستاهای دیگر ترک کرد. کلینی روستاها و شهرهای بیشماری را پشت سر نهاد و هر جا محدث یا راوی حدیثی می‏یافت که حدیثی از اهل بیت را نزد خویش داشت در مقابلش زانوی ادب می‏زد و پس از مدتی باز کوله بار عشق و صفایش را بر دوش می‏گرفت و راهی دیاری دیگر می‏شد.
کوفه یکی از شهرهایی بود که کلینی به آن قدم نهاد. در آن زمان کوفه یکی از مراکز بزرگ علمی به شمار می‏رفت. کوفه شهری بود که ابن عقده در آن حضور داشت. او در حفظ احادیث شهره آفاق بود و بسیاری از شیفتگان علم حدیث را به این شهر بزرگ می‏کشاند.
وی یکصد هزار حدیث را با سند در خاطر داشت و کتابهای بسیاری را به رشته تحریر در آورده و یکی از ارزنده ترین آثارش «رجال ابن عقده»است.
در این کتاب، ابن عقده شاگردان امام صادق علیه‏السلام را که حدود 4000 نفر بوده‏اند نام برده و روایات بسیاری را نیز از حضرت امام صادق علیه‏السلام نقل کرده است.
این کتاب تا زمان شیخ طوسی وجود داشته و متأسفانه پس از آن به سرنوشت برخی دیگر از میراث‏های فرهنگی اهل بیت علیهم‏السلام گرفتار شده و مفقود گشته است.