تربیت
Tarbiat.Org

شرح حال و زندگی محدثین شیعه
مرکز غدیر‏‏‏

سال تناثر نجوم‏

سالی که ستارگان فرو ریخت.
سیمای مردان خدا که پس از تحمل رنجها و مشقت‏ها امانتی را که از جانب خداوند به آنان سپرده شده، سالم به منزل می‏رسانند دیدنی است.
خدا در دیدگان چنین انسانهایی موج می‏زند و سبکبالی وصف ناپذیری به آنها روی می‏دهد. آنان در آن حالات روحانی در شوق دیدار دوست لحظه شماری می‏کنند.
کلینی در حالی که بیش از 70 سال از عمرش می‏گذشت و پس از 20 سال تلاش در تدوین کتاب کافی و تحمل رنجها، غربتها و مشقت‏ها، اینک در آستانه ملاقات با معبود و معشوق است. او در خود آرامشی احساس می‏نمود، آرامشی که نشان از ایثار و از خود گذشتگی و ادای تکلیف او داشت.
او اگر چه در قفس دنیا می‏زیست؛ اما در فضای بهشت تنفس می‏کرد، چرا که تمام لحظه‏های عمرش را با کلام اهل بیت علیهم‏السلام سپری کرده بود و در راه ادای فریضه، هر رنجی را به جان پذیرفته بود.
برای ما خاکیان رهیدن از خاک تازگی دارد؛ ولی برای فرزانه‏ای چون کلینی که هیچگاه وابسته به خاک نشد، مرزی به نام خاک وجود نداشت. او در انتظار رفتن و رؤیت محبوب، روزها را سپری می‏کرد.
سال 329 هجری قمری سالی است که سال «تناثر نجوم» نام گرفته است، سال فرو ریختن ستاره‏ها و سالی که آسمان علمِ این دنیای خاکی بی‏ستاره ماند.
آری در این سال راد مرد بزرگ عالم تشیع در ماه شعبان جهان فانی را وداع کرد. دانشمند نامی بغداد «ابو قیراط» بر پیکر پاکش نماز خواند. شیعیان با دلی پراندوه و با احترام آن مرد خدا را در «باب کوفه» بغداد به خاک سپردند.
در همین سال با رحلت آخرین نایب امام زمان، «علی بن محمد سمری» غیبت کبرای آن حضرت نیز آغاز گردید.
سلام بر او روزی که تولد یافت و روزی که در آسمان دنیای اسلام چون آفتاب درخشید و روزی که در پیشگاه ذات اقدس الهی بر انگیخته خواهد شد.