تربیت
Tarbiat.Org

شرح حال و زندگی محدثین شیعه
مرکز غدیر‏‏‏

آثار و تألیفات‏

از تألیفات گرانمایه ثقة الإسلام کلینی است:
1 - کتاب کافی، معروف‏ترین تألیف کلینی کتاب با عظمت و گرانقدر و نفیس«کافی»است که نه تنها بزرگترین کار اوست؛ بلکه در جامعه اسلامی کتاب معتبری در حدیث چون کافی تألیف نشده است.
جمله‏ای است منسوب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرمود «الکافی کافٍ لشیعتنا»، کافی شیعیان ما را کفایت می‏کند.
کافی نخستین کتاب از کتب اربعه است.
2 - کتاب رجال‏
3 - کتاب ردّ بر قرامطه‏
4 - کتاب رسائل ائمه علیهم‏السلام‏
5 - کتاب تعبیر الرؤیا
6 - مجموعه شعر، مشتمل بر قصایدی که شعرا در مناقب و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‏السلام سروده‏اند.
شیخ کلینی سرچشمه زلال‏
گذشته از ذوق، خلاقیت و تلاش بی وقفه شیخ کلینی در نگارش و پالایش احادیث عصر شیعه، او ثمره رنجها و مشقت‏های علمای عصر خود است. وی پلی محکم و امانتداری راستین بود که احادیث و روایات علما و استادان عصر خود را به نسل‏های آینده منتقل ساخت، و در حقیقت کلینی عصاره عصر خویش است.
وقتی سخن از کلینی است سخن از تمام زیبائیها، لطافتها و فضیلتهای زمان اوست. سخن از عزم و اراده تشیع در کسب معارف و علوم است سخن از کافی است. همانگونه که وقتی سخن از کافی است سخن از عطر کلام اهل بیت علیهم‏السلام، سخن از امانت فراموش شده پیامبر است که فرمود: «إنی تارکٌ فیکمُ الثقلینِ کتابَ اللَّهِ و عِترَتی...»
شیخ کلینی یعنی کافی، یعنی آبشخور پاک اهل بیت علیهم‏السلام، یعنی کوثر شیرین حدیث در کویر فرهنگی تاریخ، یعنی سرچشمه زلال دوستداران آل محمد صلی الله علیهم اجمعین.