تربیت
Tarbiat.Org

شرح حال و زندگی محدثین شیعه
مرکز غدیر‏‏‏

تألیفات‏

شیخ حُر عاملی دارای تألیفات ارزشمند و گران‏بهایی است. وی عمر شریف خود را وقف خدمت به شریعت مقدس اسلام و مذهب حق اهل بیت عصمت و طهارت نمود و با وجود مشاغل فراوان مانند شیخ الإسلامی و اشتغال به درس و تربیت علما، تألیفات فراوانی نیز از خود به یادگار نهاده که یکی از آنها کتاب ارزشمند «وسائل الشیعة» است که از زمان نگارش تا این زمان پیوسته مورد توجه و عنایت فقهای اهل بیت و مجتهدین شیعه قرار گرفته است.
از جمله تألیفات ایشان است:
1 - الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیه، این کتاب اولین کتابی است که به رشته تحریر در آورده است و قبل از ایشان نیز کسی چنین کتابی ننوشته است.
2 - الصحیفة الثانیة من أدعیة علی بن الحسین علیه‏السلام، این کتاب شامل مجموعه دعاهایی است که در صحیفه سجادیه مشهور نیامده است.
3 - تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، که شامل تمام احادیث احکام شرعی موجود در کتب اربعه و سایر کتب معتبر است که منابع آن به 180 کتاب می‏رسد.
در این کتاب سند روایات و نام کتاب‏ها با ترتیبی زیبا و جمع میان روایات با رعایت اختصار آمده و هر مسأله در حد امکان در یک باب مستقل آمده است.
4 - هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة علیهم‏السلام در سه جلد کوچک که منتخبی از کتاب وسائل الشیعة با حذف سند و مکررات است.
5 - من لا یحضره الإمام،فهرست وسائل الشیعة و عنوان باب‏ها و تعداد أحادیث هر باب و مضمون احادیث آن است در یک جلد.
6 - الفوائد الطوسیة، در یک جلد و شامل صد فائده در مباحث گوناگون‏
7 - إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات در دو جلد، شامل بیش از بیست هزار حدیث و هفتاد هزار سند به نقل از 439 کتاب از شیعه و سنی با ترتیبی زیبا و تهذیب و پرهیز از تکرار درباره معجزات پیامبر و ائمه معصومین علیهم‏السلام.
8 - أمل الآمل که در آن نام علمای جبل عامل و علمای متأخرین آمده است.
9 - الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة، رساله‏ای است پیرامون رجعت که شامل 600 حدیث و 64 آیه قرآن و ادله فراوان و کلماتی از قدما و متأخرین است و به طرح شبهات و جواب آنها درباره رجعت نیز پرداخته است.
10 - رسالة فی الرد علی الصوفیة،که شامل هزار حدیث در ردّ آنان است.
11 - تواتر القرآن‏
12 - بدایة الهدایة، در واجبات و محرمات منصوصه از اول تا آخر فقه. شیخ حر در این کتاب واجبات را 1535 و محرمات را 1448 مورد دانسته است.
13 - الفصول المهمة فی أصول الأئمة علیهم‏السلام، که شامل قواعد کلی اصول دین، اصول فقه، فروع فقه و اصول علم طب می‏باشد.
14 - العربیة العلویة و اللغة المرویة
15 - دیوان شعر که شامل بیست هزار بیت شعر است و 4 منظومه دیگر در موضوعات مختلف.
16 - دیوان الإمام زین العابدین علیه‏السلام‏
17 - تحریر وسائل الشیعة و تحبیر مسائل الشریعة در شرح وسائل الشیعة
18 - الأخلاق‏
19 - مقتل الإمام الحسین علیه‏السلام‏
20 - حاشیه‏هایی بر کتب اربعه و...