تربیت
Tarbiat.Org

فرهنگ مدرنیته و توهّم
اصغر طاهرزاده

هبوط انسان در زمین و محجوب شدن از اسماء الهی

سؤال: مگر انسان جلوه‌ای از اسماء حضرت باری تعالی نمی‌باشد؟ پس هر چیزی هم كه انسان می‌سازد باید جلوه‌ای از همان اسماء حضرت باری تعالی ‌باشد!
جواب: آری؛ اگر انسان به واقع آن اسماء الهی را كه تعلیم گرفت حفظ می‌كرد، در تمام حركات و سكناتش جلوة حضرت «الله» می‌شد، همان‌طور كه پیامبران و ائمه‌معصومین(ع) این‌چنین بودند، ولی یادتان باشد كه شیطان و نفس امّاره هم در این عالم وجود دارد، اگر انسان مواظب باشد كه حكم شیطان و نفس امّاره بر او حاكم نشود، هر چه می‌سازد صورت قدسی دارد.
امروز بشر گرفتار نزدیكی‌اش به شجرة ممنوعه و هبوط در زمین است، حالا در این هبوط چگونه باید عمل كند، حرف مهمی است. خداوند می‌فرماید: «قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّكُمْ مِنِّی هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ. وَ الَّذِینَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ»(49). یعنی؛ همگی را گفتیم از بهشت به زمین هبوط كنید، حال اگر در این هبوط، از انبیاء پیروی كنید نگرانی و خطری برای شما نخواهد بود، ولی برعكس؛ آن‌هایی كه به آیات الهی پشت كنند، همراهان آتش‌اند و برای همیشه در آن باقی‌اند.
پس چنانچه ملاحظه می‌فرمایید در صورتی اعمال انسان‌ها جلوه‌های اسماء الهی خواهد بود كه عهد خدای را در دوران هبوط در زمین از طریق ارتباط با پیامبران نگهدارند، وگرنه اصحاب آتش‌اند و اعمالشان حجاب اسماء الهی است.