تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره روم
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 30. روم آیه 46

آیه
وَمِنْ آیَاتِهِ أَن یُرْسِلَ الرِّیَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِیُذِیقَکُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَلِتَجْرِیَ الْفُلْکُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
ترجمه
و از نشانه‏های الهی این است که بادها را می‏فرستد، تا مژده (باران) دهند و بخشی از رحمتش را به شما بچشاند و کشتی‏ها به فرمانش حرکت کنند، و شما از فضل او (روزی) بجویید، شاید شکرگزاری کنید.
نکته ها
کلمه‏ی «ریح» در مورد بادهای تند و مضرّ و کلمه‏ی «ریاح» درباره‏ی بادهای مفید به کار می‏رود. از پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله نقل شده که گاهی هنگام وزیدن باد می‏فرمود: «اللّهم اجعلها ریاحا و لا تجعله ریحاً» پروردگارا! این باد را سودمند قرار ده و آن را زیانبار مکن.**تفاسیر کشّاف و المنیر.***
برخی از فواید وزش باد عبارت است از: انتقال ابرها و فشردن آنها در یکدیگر، تعدیل گرما و سرما، تصفیه‏ی هوا و جا به جا کردن هوای سالم، رساندن اکسیژن به انسان‏ها و کربن به گیاهان، تلقیح و بارور کردن گیاهان، حرکت کشتی‏ها، تولید برق، پراکنده ساختن بذرها به اطراف و ... .
پیام ها
1- هیچ چیز تصادفی روی نمی‏دهد، حتّی وزش بادها نیز با اراده‏ی خداوند حکیم است. «یُرسل الریاح»
2- آنچه از برکات باد دریافت می‏کنیم، بخشی از آیات و رحمت‏های اوست. «من آیاته... من رحمته»
3- حرکت کشتی در دریا به دست خداست، نه ناخدا! «لتجری الفلک بامره» این خداوند است که با وضع قوانین طبیعت، زمینه حرکت کشتی روی آب را فراهم ساخته است.
4- تلاش برای روزی حلال، سفارش قرآن است. «لتبتغوا من فضله»
5 - باد نیز نعمتی است که شکر می‏طلبد، گرچه ما توجّه نداریم. «لعلّکم تشکرون»