تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره روم
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 30. روم آیه 40

آیه
أللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ هَلْ مِن شُرَکَآئِکُمْ مَّن یَفْعَلُ مِن ذَ لِکُم مِّن شَیْ‏ءٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
خداوند کسی است که شما را آفرید، سپس به شما روزی داد، آنگاه شما را می‏میراند، سپس زنده می‏کند؛ آیا از شریک‏هایی که شما برای خدا گرفته‏اید کسی هست که ذرّه‏ای از این کارها را انجام دهد؟ او منزّه و برتر است از آنچه شریکش قرار می‏دهند.
نکته ها
در این آیه به چهار صفت الهی اشاره شده که هر یک به تنهایی برای تسلیم و تعبّد انسان کافی است، آفرینش انسان، دلیل مستقّلی بر لزوم بندگی انسان است. «اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم»**بقره، 21.*** روزی دادن خداوند به ما، دلیل بر لزوم بندگی ماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت . الّذی اطعمهم من جوع»**قریش، 3 - 4.*** میراندن و زنده کردن نیز هر یک به تنهایی، دلیل لزوم تعبّد و تسلیم انسان در برابر پروردگار متعال است. «اللّه الّذی خلقکم ثمّ رزقکم ثمّ یمیتکم ثمّ یحییکم»
پیام ها
1- مرگ و زندگی، گذشته، حال و آینده و رزق و روزی ما به دست خداست. «خلقکم، رزقکم، یمیتکم، یحییکم»
2- کارهای گذشته، دلیل بر قدرت خداوند بر کارهای آینده است. (آفریدن، روزی دادن و میراندن، نشانه‏ی قدرت خدا بر زنده کردن انسان پس از مرگ است.) «خلقکم - رزقکم - یمیتکم - یحییکم»
3- روش مقایسه در تعلیم و تبلیغ، از بهترین روش‏هاست. «اللّه خلقکم ثمّ رزقکم ... هل من شرکائکم»
4- با سؤال، وجدان‏ها را بیدار کنید. «هل من شرکائکم من یفعل ...»
5 - قدرت‏های غیر الهی استقلالی از خود ندارند، نه تنها از انجام کارهای بزرگ بلکه از آفریدن کوچک‏ترین موجود نیز عاجزند. «من شی‏ء»
6- هیچ یک از وسایل، اسباب، مقدّمات و شرایط آفرینش را شریک خدا نپنداریم. «سبحانه و تعالی عما یشرکون»
7- شرک، توهین به مقام پروردگار است و انسان باید او را منزّه و برتر از هرگونه شریک بداند. «سبحانه و تعالی»
8 - شرک، با هر نام و آرم و شکلی که باشد باطل و محکوم است. «عمّا یشرکون»