تربیت
Tarbiat.Org

عوامل ورود به عالم بقیت اللهی
اصغر طاهرزاده

شرط اُنس با عالَم بقاء

امروز اكثر مردمِ دنیا آنچه را كه هست نمی‌خواهند ولی فکر می‌کنند با برنامه‌های دنیای مدرن به آن چیزی كه می‌خواهند می‌رسند. ایوان ایلیچ در كتاب «عدالت و سرعت» می‌گوید ما از طریق سرعتی که در تکنولوژی مدرن پیدا شد از خیلی چیزها محروم شدیم و بعد با ایجاد سرعتِ بیشتر می‌خواهیم آنچه را كه از دست داده‌ایم به‌دست آوریم و این حیله‌ی دیگری از فرهنگ مدرنیته است که علت مشکل را وسیله‌ی رفع مشکل معرفی می‌کند.
هایدگر در تفکر فلسفی خود پیام می‌دهد که ما از طریق سرعت، از زمین و طبیعت که خانه‌ی اَمن ما بود فاصله گرفتیم؛ هواپیما نمی‌گذارد ما با خاك مأنوس باشیم، تلویزیون نمی‌گذارد ما بدون واسطه‌ی شیشه‌ی تلویزیون، با طبیعت در ارتباط باشیم. درختی كه در تلویزیون هست جنسش جنس نور لامپ شیشه‌ای است اما درخت بیرونی، عین طبیعت است و از جنس ما است، جان ما با خاك مَحرم است و با آن سخن می‌گوید؛ گوش شنوایی می‌خواهد كه بتوان پیام طبیعت را شنید. انسان شتابزده هرگز نمی‌تواند با طبیعت ارتباط پیدا كند و پیام آن را بشنود و دل خود را به آن بدهد.
در دنیای جدید طبیعت آغوشِ ارتباط انسان با خدا نیست تا انسان بتواند با عالَمِ بقاء مأنوس باشد و لذا انسانِ تجددزده نمی‌تواند «بقیت الله» را بشناسد و نظر به بقیت الله اعظم داشته باشد، چون جنبه‌ی وجودی و حضوریِ پدیده‌های عالم را نمی‌شناسد. وقتی با روحیه‌ی شتابزده از جنبه‌ی وجودی و حضوری طبیعت فاصله گرفت به‌کلی از عالم بقیت اللّهی فاصله می‌گیرد و از فرهنگ انتظار بیرون می‌افتد، با ماشین می‌دَود و با تلویزیون می‌بیند و در نتیجه با دوری از طبیعت از هرگونه آرامشی محروم می‌شود، آرامشی که دریچه‌ی اُنس با بقیت الله عالم می‌باشد. نورِ چشم ائمه(ع) حضرت بقیت الله(عج) است؛ و همواره آرزوی دیدار آن مقام و آن شخص را داشته‌اند، زیرا حضرت مرحله‌ی نهایی عالَم و آدم‌می‌باشند. انسان‌ها چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی باید از بسیاری از حجاب‌ها عبور کنند تا آن حقیقت نهایی برایشان به ظهور آید. آن حقیقت نهایی هم‌اکنون موجود است و اگر طلب و تمنّای بشر عوض شود به ظهور می‌آید ـ چه برای فرد و چه برای جامعه ـ حافظ خطاب به حضرت عرضه می‌دارد:
تو خود چه لعبتی ای شهسوار شیرین کار

که در برابر چشمی و غایب از نظری

هزار جان مقدس بسوخت زین غیرت

که هر صباح و سما شمع مجلس دگری

سپس به ما توصیه می‌کند اگر بتوانی خود را از این زمان‌زدگی آزاد کنی و نظر به بقیت الله را در خود بیابی می‌توانی با جام جم که قلب عارف کامل یعنی حضرت بقیت الله(عج) است مرتبط شوی و بهره‌ها بگیری. می‌گوید:
چو مستعد نظر نیستی وصال مجوی

که جام جم نکند سود وقت بی‌بصری

باید بتوانید راز این جمله‌ی حضرت صادق(ع)را پیدا کنید که در خطاب به حضرت مهدی عرضه می‌دارند «سَیِّدِی غَیْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِی وَ ضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی وَ ابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَةَ فُؤَادِی»(59) اى آقاى من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است.
شما هیچ كاری نمی‌خواهد بكنید، کافی است برسید به این‌كه آنچه می‌طلبید غیر از این است كه در حال حاضر روبه‌روی شماست و آنچه را هم كه می‌خواهید همان عالم بقیت الله است و نه چیز دیگر، در آن صورت در افق جان شما نور بقیت الله شروع به طلوع می‌کند و انتظار حقیقی که منجر به فرج می‌شود شروع می‌گردد. با غفلت از نور بقیت الله ممکن است به قصد این که می‌خواهید از وضع موجود دور شوید به چیزی دل ببندید که چهره‌ی دیگری از مدرنیته باشد. امروزه عده‌ای هستند که می‌خواهند از فرهنگ مدرنیته عبور کنند ولی همان‌طور که عده‌ای با عبور از امویان به بنی‌عباس رجوع کردند و به ظلماتی دیگر گرفتار شدند، عده‌ای هم با غفلت از بقیت الله(عج) به زعم خود می‌خواهند از غرب عبور ‌کنند ولی به چهره‌ای دیگر از غرب پناه می‌برند و از مدرنیسم به پست‌مدرنیسم امیدوار می‌شوند در صورتی که آن اندیشه‌ای كه انسان را آماده می‌كند برای نظام بقیت اللّهی، اندیشه‌ای است كه به‌کلی حجاب ظلمات آخرالزمان را می‌شكافد تا نور عالم بقیت اللّهی سرازیر شود، این است تمنّای حقیقی انسان‌ها که امثال امام صادق(ع)و حضرت علی(ع)نیز در طلب و تمنای آن هستند.