تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 22

آیه
وَمَن یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی‏ وَإِلَی اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
ترجمه
و هر کس روی خود را (به حقیقت) به سوی خدا کند، در حالی که نیکوکار باشد، پس بی تردید به دستگیره (و رشته‏ی) محکمی چنگ زده، و پایان همه‏ی کارها به سوی اوست.
نکته ها
در قرآن یکصد و چهل مرتبه، کلماتی از ریشه‏ی «سِلْم» بکار رفته و واژه‏هایی همچون سلام، اسلام و مسلم از این مادّه است.
در آیه قبل خواندیم که گروهی از مردم به نیاکان منحرف خود دل‏بسته وبه آنان رومی‏کنند؛ در این آیه می‏خوانیم: نیکان و پاکان، به خدای متعال دل می‏بندند و به سوی او رو می‏کنند.
در آیه قبل، دعوت شیطان از مردم و کشاندن آنان به سوی دوزخ مطرح شد؛ این آیه راه نجات از وسوسه‏های شیطان را تسلیم خدا شدن و انجام کار نیک می‏داند.
تسلیم غیر خدا بودن، بردگی و اسارت است، ولی تسلیم خدا بودن، آزادی و رشد است. چنانکه قرآن می‏فرماید: «فمَن اَسلم فاولئک تَحَرَّوا رَشَداً»**جنّ، 14.*** راستی اگر تمام هستی تسلیم خدایند، چرا ما نباید تسلیم او باشیم؟! قرآن می‏فرماید: «أ فغیر دین اللّه یبغون و له اسلم مَن فی السّموات و الارض»**آل‏عمران، 83.*** آیا به سراغ غیر خدا می‏روید در حالی که هر کس در آسمان‏ها و زمین است، تسلیم اوست.
خداوند، فرمانِ تسلیمِ بشر را صادر فرموده است، «فله اَسلِموا»**حج، 34.*** پیامبر نیز باید تسلیم خدا باشد، «اُمرت أن أکون أوّل من أسلم»**انعام، 14.*** در این آیه نیز می‏فرماید: «و مَن یُسلم وجهه الی اللّه و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی» هر نیکوکاری که خالصانه جهت‏گیری الهی داشته باشد، به ریسمان محکمی چنگ زده است. در آیه‏ای دیگر می‏خوانیم: «مَن اَسلم وجهه للّه و هو محسن فله أجره عند ربّه»** بقره، 112.*** نیکوکاری که خالصانه، تسلیم خدا باشد، پاداشی تضمین شده دارد. یا می‏خوانیم: «و مَن أحسن دیناً ممّن اَسلم وجهه للّه»**نساء، 125.*** چه کسی بهتر است از آنکه خود را تسلیم خدا کرده است.
انسان برای نجات و پیروزی خود، تکیه‏گاه‏های متعدّدی انتخاب می‏کند و به ریسمان‏های گوناگونی چنگ می‏زند، مانند: قدرت، ثروت، مقام، فامیل، دوست، نَسَب و... ولی همه‏ی این طناب‏ها روزی پاره می‏شوند و این تکیه‏گاه‏ها کارایی خود را از دست می‏دهند. تنها چیزی که پایدار، ماندگار و عامل نجات است، چنگ‏زدن به ریسمان محکم الهی و تسلیم بودن در برابر او و انجام اعمال صالح است.
در روایات می‏خوانیم: رهبران معصوم و اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ریسمان محکم الهی و عروةالوثقی می‏باشند. «نحن العروة الوثقی»**بحار، ج 26، ص‏260.***، «العروة الوثقی المودّة لآل محمّد»** بحار، ج 24، ص 85.***
پیام ها
1- تسلیم خدا شدن، یک امر اختیاری است و اکراه و اجباری وجود ندارد. «مَن یسلم وجهه»
2- تسلیم خدا بودن، باید با عمل همراه باشد. «یسلم... و هو محسن»
3- نیکوکار بودن، به تنهایی کافی نیست، اخلاص در عمل هم لازم است. «یسلم وجهه... و هو محسن»
4- معنویات را با تمثیل و تشبیه به محسوسات و مادیّات بیان کنیم. (عملِ خالصانه، به ریسمانی محکم تشبیه شده است). «عروة الوثقی»
5 - با توجّه به معاد و تفّکر درباره‏ی آینده، راه خود را انتخاب کنیم. «و الی اللّه عاقبة الامور»
6- آفرینش، همه به یک سوی و یک هدف روانه است. «و الی اللّه عاقبة الامور»